Skorzystanie z procedury uproszczonej nie jest obligatoryjne, co wynika wprost z treści nowego art. 5a ust. 1 p.z.p., według którego dokonując zakupu usług niepriorytetowych zamawiający może przeprowadzić postępowanie według reguł opisanych w dalszej części przedmiotowego przepisu. Brak wyraźnego nakazu stosowania znowelizowanych rozwiązań pozwala zamawiającemu dokonać wyboru między jednym z klasycznych trybów prowadzenia postępowania, a procedurą uproszczoną opisaną w art. 5a ust. 2 – 4 p.z.p.

Nowelizacja PZP podpisana przez prezydenta>>

Zastosowanie procedury uproszczonej jest dopuszczalne pod warunkiem równoczesnego wystąpienia dwóch okoliczności. Po pierwsze przedmiotem zamówienia musi być usługa niepriorytetowa, a więc jedna lub kilka usług wskazanych w katalogu dziesięciu rodzajów usług określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i nie priorytetowym (Dz.U.2010.12.68). Po drugie szacunkowa wartość usług będącej przedmiotem postępowania musi być mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p, a więc musi być mniejsza niż odpowiednio 134.000 euro dla sektora rządowego, 207.000 euro dla sektora samorządowego i pozostałych zamawiających i 414.000 euro dla zamawiających sektorowych.

Wyjątkowy przepis przejściowy w sierpniowej nowelizacji p.z.p.>>

Uproszczona procedura charakteryzuje się minimalizacją obowiązków zamawiającego związanych z formalnymi wymogami postępowania. Do obowiązków zamawiającego należy rozpoczęcie procedury poprzez publikację ogłoszenia o postępowaniu na własnej stronie Biuletynu Informacji Publicznej lub na swojej stronie internetowej w przypadku nie prowadzenia strony BIP. Ustawa wymaga by ogłoszenie zawierało niezbędne informacje i równocześnie wskazuje, że w katalogu niezbędnych informacji zawierają się w szczególności dane dotyczące terminu składania ofert, opisu przedmiotu i zakresu zlecenia oraz kryteria oceny ofert. Minimalne wymagania stanowią jedynie wskazówkę dla zamawiającego, który chcąc poinformować wykonawców o wszystkich istotnych aspektach dotyczących zlecenia winien dołączyć do ogłoszenia np. wzór przyszłej umowy, czy też opis wymogów stawianych ofercie i sposób ich weryfikacji.

Najnowsza nowelizacja PZP poprawi warunki na rynku pracy>>

Ustawa nie reguluje w jakikolwiek sposób kwestii związanych z samą procedurą oceny ofert i wyboru wykonawcy. W tym zakresie pozostawia się całkowitą swobodę zamawiającemu, wskazując jedynie (art. 5 a ust. 2 p.z.p.) na obowiązek udzielenia zamówienia w sposób przejrzysty, obiektywny i niedyskryminacyjny. Pozostawienie zamawiającemu swobody w zakresie uregulowania etapu wyboru oferty jest jak najbardziej zasadne. To zamawiający posiada najszerszą wiedzę w jaki sposób uregulować ten etap procedowania i może go dostosować do potrzeb i specyfiki każdorazowego zakupu.

Zwieńczeniem procedury uproszczonej jest zawarcie umowy bądź unieważnienie postępowania. Po zawarciu umowy zamawiający jest zobligowany do publikacji ogłoszenia według analogicznych zasad jak przy ogłaszaniu postępowania. Podania do publicznej wiadomości wymaga także informacja o nie udzieleniu zamówienia, co w praktyce będzie równoznaczne z unieważnienie procedury.