Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Jeden z mieszkańców gminy wystąpił do burmistrza o udostępnienie mu informacji publicznej według wskazanych przez niego wzorów.


Mężczyzna domagał się danych dotyczących funkcji pełnionych przez poszczególnych radnych, przeprowadzenia analizy posiadanych protokołów z sesji i sporządzenia na ich podstawie zestawienia co do złożonych poprzez poszczególnych radnych interpelacji oraz podania sumy diet uzyskanych przez poszczególnych radnych, w okresie obowiązującej kadencji.


Mieszkaniec wyjaśnił, iż udostępnienie żądanej informacji przetworzonej ma duże znaczenie dla interesu publicznego, w szczególności pozwala ocenić mieszkańcom gminy jakość i zakres świadczonej przez każdego z radnych pracy na rzecz lokalnej społeczności.


W odpowiedzi burmistrz poinforował, że wszystkie informacje odnośnie radnych są dostępne na stronach Biuletynu Informacji Publicznej gminy.

Ponadto w piśmie wskazał również linki do konkretnych witryn internetowych, w których mieszkaniec mógł się zapoznać z żądanymi przez siebie danymi.


Mieszkaniec zaskarżył bezczynność burmistrza.

WSA uznał, iż informację, o którą wystąpił mieszkaniec należy zakwalifikować jako przetworzoną.

Jej udzielenie wymaga bowiem przeprowadzenia analizy posiadanych i rzeczywiście opublikowanych w BIP informacji prostych, a na ich podstawie sporządzenia różnorakich zestawień, wskazanych przez skarżącego we wniosku.

Sąd przypomniał, iż informacją przetworzoną jest taka informacja, co do której podmiot zobowiązany do jej udzielenia nie dysponuje taką "gotową" informacją na dzień złożenia wniosku, a jej udostępnienie wymaga podjęcia dodatkowych czynności.

Informacja ma charakter informacji przetworzonej w sytuacji gdy jej udostępnienie co do zasady wymaga dokonania stosownych analiz, obliczeń, zestawień statystycznych itp. połączonych z zaangażowaniem w ich pozyskanie określonych środków osobowych i finansowych.

Zdaniem sądu żądana przez mieszkańca informacja, według wskazanych przez niego wzorów, będzie niewątpliwie informacją nową, a co się z tym wiąże informacją przetworzoną – uznał WSA.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Krakowie z 24 czerwca 2014 r., sygn. akt II SAB/Kr 106/14, nieprawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.