Będzie to jedna z części wartego ok. 885 mln zł projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Prowadzi go spółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Projekt zakłada ogółem m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup 44 tramwajów.

Jak poinformował PAP w czwartek rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, dobiegający już końca dialog techniczny ws. zakupu tramwajów to jeden z pierwszych elementów realizacji projektu. Cel dialogu to zebranie informacji, które pozwolą możliwie optymalnie określić założenia konstrukcyjne planowanych do kupienia jednoczłonowych tramwajów jedno- i dwukierunkowych.

Wśród tych założeń są kwestie m.in. jak największego udziału niskiej podłogi w stosunku do całkowitej powierzchni przedziału dla pasażerów stojących, konstrukcji wózków napędowych i poszczególnych podzespołów mających wpływ na gabaryty wagonu, rozplanowania jego wnętrza oraz spełnienia wymagań tzw. skrajni kinematycznej wagonów i budowli (chodzi o to, by zamówione tramwaje zmieściły się np. w istniejących peronach przystankowych)

Podczas spotkań odbywających się oddzielnie z poszczególnymi dostawcami przedstawiciele Tramwajów dowiadują się m.in. o najlepszych, najnowszych dostępnych rozwiązaniach; dostawcy określają przy tym swoje możliwości. Po zakończeniu wszystkich spotkań spółka przeanalizuje zebrane informacje. Wnioski zostaną zawarte w zamówieniu przetargowym.

Pierwszym przedsięwzięciem w obecnym projekcie Tramwajów Śląskich jest modernizacja odcinka torowiska linii nr 9 w Rudzie Śląskiej. Chodzi o fragment torów o długości 900 metrów wzdłuż ul. Niedurnego, od ul. Hutniczej do ul. Grochowskiej. Wykonawcą zostało przedsiębiorstwo TOR-KRAK. Umowę podpisano 16 lutego, a roboty powinny potrwać od tego czasu osiem miesięcy.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami cały warty 885 mln zł projekt został podzielony na dwa etapy. W pierwszym z nich prowadzone będą inwestycje już przygotowane lub takie, które nie wymagają dokumentacji środowiskowej.

Zakres prac objętych pierwszym etapem projektu został określony w ogłoszeniu o zamówieniu w procedurze przetargowej na wybór inżyniera kontraktu – dla zadań pierwszego etapu. Z ogłoszenia wynika, że cztery części I etapu projektu obejmą prace szacowane na 369,8 mln zł.

W pierwszej części pierwszego etapu projektu ujęto: modernizacje odcinków linii w ciągu ul. 3 Maja, Hajduckiej i Powstańców w Chorzowie, ul. Bytomskiej w Świętochłowicach, ul. Goduli i Niedurnego w Rudzie Śląskiej, wymianę 4 rozjazdów na pętli Chebzie oraz modernizację torowisk na terenie Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie.

W drugiej części zawarto: budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu od pętli tramwajowej Zagórze do ronda Jana Pawła II, przebudowę linii w ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie, ul Będzińskiej, Mariackiej, Żeromskiego i Piłsudskiego w Sosnowcu, a także ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej.

Trzecia część przewiduje: przebudowę infrastruktury wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i ul. Religi w Zabrzu oraz fragmentu linii na granicy z Bytomiem, a także w Bytomiu: wzdłuż ul. Zabrzańskiej, Katowickiej, Piekarskiej, od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej oraz od ul. Sądowej do Stroszka.

W czwartej części uwzględniono budowę nowej linii wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach, modernizację linii w ciągu ulic Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców w Mysłowicach, a także przebudowę przejazdu przez ul. Knurowską i torowisk wzdłuż ul. Wolności w Zabrzu.

Według wcześniejszych informacji plany Tramwajów Śląskich dotyczące całego projektu obejmowały także bytomskie torowiska wzdłuż ul. Wrocławskiej oraz ul. Frycza-Modrzewskiego, odcinek linii wzdłuż ul. Katowickiej w Chorzowie, a także wydzielone odcinki w Dąbrowie Górniczej wzdłuż ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi oraz Piłsudskiego.

Wcześniejsze zapowiedzi dotyczyły też ul. Chorzowskiej w Rudzie Śląskiej oraz krótkiego odcinka wzdłuż ul. Zabrzańskiej w tym mieście, linii wzdłuż ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu wraz z fragmentem ul. 11 listopada, linii wzdłuż ul. Chorzowskiej, Łagiewnickiej oraz Katowickiej w Świętochłowicach, a także odcinka wzdłuż ul. Bytomskiej w Zabrzu.

Katowice przygotowują ponadto budowę nowej linii od pętli w Brynowie do południowych dzielnic miasta. Sosnowiec sygnalizował ponadto wolę, oprócz budowy nowego odcinka od pętli Zagórze do Placu Papieskiego, pociągnięcia stamtąd kolejnego torowiska na północ, wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich do ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej.

Niezależnie od zakupu nowoczesnych wagonów i prac związanych z infrastrukturą torowo-sieciową, Tramwaje Śląskie przewiduje zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Projekt pn. „Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” ma być realizowany przy wsparciu środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Tramwaje Śląskie z końcem ub. roku złożyły wniosek o jego dofinansowanie w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej – realizowany przy wsparciu funduszy unijnych na lata 2007-2013 - miał nieco mniejszy zakres. Tramwaje Śląskie wyremontowały w nim ok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiły układy sterowania ruchem.(PAP)