Zmiany zasad sprzedaży abonamentów

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, podstawą tworzenia Strefy Płatnego Parkowania jest wymuszenie rotacji parkujących pojazdów. SPP ustala się więc w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych, a w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych.

Każdy rodzaj abonamentu jest swego rodzaju opłatą ulgową za parkowanie w SPP. Niskie ceny abonamentów zachęcają uprawnionych kierowców, mieszkańców, osoby niepełnosprawne i prowadzących działalność gospodarczą do ich nabywania. Powoduje to zajmowanie miejsc do parkowania, czasami przez cały czas funkcjonowania SPP. Ogranicza to liczbę dostępnych miejsc do parkowania w systemie rotacyjnym, co jest sprzeczne z celem utworzenia SPP, gdyż średnio codziennie ok. 1310 osób posiada ważne abonamenty w tym około: 580 mieszkańców, 400 osoby niepełnosprawne, 90 normalnych, 220 ulgowych i 20 miejsc zastrzeżonych (koperty). Niezależnie od tego w SPP wyznaczonych jest łącznie 121 bezpłatnych miejsc do parkowania dla osób niepełnosprawnych. Badania obłożenia SPP wykazały, iż około 47% parkujących codziennie pojazdów posiada różnego rodzaju abonamenty. Pomimo, że w SPP jest obecnie 1268 miejsc do parkowania, to zaledwie ok. 650 miejsc podlega faktycznie rotacyjnemu parkowaniu.

W wyniku zmiany uchwały nastąpi:

•zwiększenie liczby miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych z obecnych 121 do 150 miejsc postojowych,
•likwidacja abonamentów ulgowych dla Podstrefy A pozostawiając możliwość ich sprzedaży dla znacznie mniej obłożonej Podstrefy B,
•zmiana zasad sprzedaży abonamentów dla osób niepełnosprawnych polegająca na możliwości nabycia abonamentu przez właścicieli pojazdów posiadający kartę parkingową na podstawie orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności ruchowej z kodem przyczyny niepełnosprawności 0-5R (upośledzenia narządów ruchu) lub 10-N (choroby neurologiczne) wydanym przez zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności.

Obecnie na 400 abonamentów osoby niepełnosprawnej, 271 wydano na samochód będący własnością inwalidy, a 129 abonamentów wydano na nazwisko inwalidy posiadającego kartę parkingową. Według informacji uzyskanej z Wydziału Zdrowia i Polityki Społecznej UMT do 15 września 2011 r. wydano 5232 karty parkingowe osoby niepełnosprawnej. Wydawanie tych kart cały czas trwa. Według dotychczas obowiązujących przepisów każda osoba posiadająca taką kartę jest uprawniona do nabycia abonamentu na nieograniczone parkowanie w SPP. Natomiast z danych uzyskanych z Miejskiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności wynika, że przy wprowadzeniu nowego przepisu, tzn. że tylko osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności ruchowej i posiadające jednocześnie kartę parkingową będą mogły nabyć abonament, liczba potencjalnych uprawnionych zmaleje do około 1500 osób. Będzie jednak stale rosła.

Rozszerzenie obszaru Podstrefy A

Tereny położone bezpośrednio w pobliżu nowo wybudowanych parkingów podziemnych powinny znajdować się w najdroższej podstrefie. Z tego względu ulice bezpośrednio sąsiadujące z parkingami na Pl. Św. Katarzyny oraz parkingiem podziemnym IV LO przy ul. Poniatowskiego 11 zostają włączone do Podstrefy A. Dodatkowo do Podstrefy A włączono Bulwar Filadelfijski z uwagi na wyrównanie stawek opłat za parkowanie z parkingiem strzeżonym pod mostem drogowym (obłożonym w ok. 50%) oraz z uwagi na plany budowy parkingu podziemno-naziemnego przy tej ulicy. Po rozszerzeniu Podstrefy A liczba miejsc do parkowania wzrośnie w tej podstrefie o 327 i będzie wynosiła 1014, a wówczas w Podstrefie B liczba miejsc do parkowania zmaleje z 581 do 254, a cała SPP nadal będzie miała 1268 miejsc do parkowania.

Według nowej uchwały:

Podstrefa A znajduje się na terenie ograniczonym następującymi ulicami: Bulwar Filadelfijski, Ślimak Getyński, al. Jana Pawła II, Wały Gen. Sikorskiego, Uniwersytecka, Dąbrowskiego, Gregorkiewicza (od pl. Św. Katarzyny do Wałów Gen. Sikorskiego), pl. Św. Katarzyny, Warszawska, z wyłączeniem ulic Ślimak Getyński, al. Jana Pawła II;

Podstrefa B znajduje się na terenie ograniczonym następującymi ulicami: Bulwar Filadelfijski, al. 500-lecia, Tujakowskiego, Słowackiego, al. Jana Pawła II, Wały. Gen. Sikorskiego, Uniwersytecka, Dąbrowskiego, Wały Gen. Sikorskiego, Gregorkiewicza, pl. Św. Katarzyny, Piastowska, pl. 18 Stycznia, z wyłączeniem ulicy Ślimak Getyński, al. Jana Pawła II oraz ulic zaliczonych do Podstrefy A.”

Zmiany stawek opłat za parkowanie w SPP

Aby przeciwdziałać bardzo wysokiemu obłożeniu SPP (72%), a szczególnie w Podstrefie A (92%) oraz aby zachęcić kierowców parkujących dłużej do parkowania w parkingach podziemnych, zostają wprowadzone wyższe stawki opłat, które zgodnie z założeniami zapewnią wyższy poziom rotacji pojazdów. Stawka podstawowa wzrośnie za 1 godz. parkowania w Podstrefie A z 2,50 zł. na 3,00 zł. a w Podstrefie B z 1,30 zł. na 1,50 zł.

W celu zachęcenia kierowców do jak najkrótszego parkowania, zaproponowano niskie stawki opłat za pierwsze pół godziny parkowania: w Podstrefie A – 1,20 zł, w Podstrefie B – 0,60 zł. Konsekwencją podwyższenia godzinowych stawek opłat za parkowanie jest propozycja podwyższenia cen abonamentów zwłaszcza, że pomimo podwyższania opłat godzinowych, ceny abonamentów nie były zmieniane od 2003 roku.

Stawki opłat za parkowanie w SPP >>>TUTAJ

Zmiany w systemie poboru opłat dodatkowych w SPP

Opłatę dodatkową nakłada się na kierowcę, który parkując pojazd samochodowy w SPP nie uiścił obowiązkowej opłaty za parkowanie. Ustawa o drogach publicznych ogranicza górną granicę opłaty dodatkowej do wysokości 50 zł. Toruń wprowadził bardzo liberalną zasadę umożliwiającą kierowcom, którzy przekroczyli opłacony czas parkowania, dokonanie stosownej dopłaty za przekroczony czas, unikając w ten sposób opłaty dodatkowej. W praktyce ten liberalizm nie do końca się sprawdził. Osoby często parkujące w SPP wykorzystywały ten fakt i celowo wykupują bilet jedynie na 30 minut mimo, że mają świadomość, że będą parkowały dłużej. W przypadku otrzymania wezwania kierowcy nie grozi zbyt wiele, gdyż uiści tylko w kasie dopłatę za przekroczony czas parkowania od momentu upłynięcia ważności biletu do momentu pojawienia się w kasie. W tej sytuacji opłatę dodatkową zwiększono z 20 zł na 30 zł w przypadku, gdy zostanie ona uiszczona w terminie pięciu dni od dnia wystawienia wezwania, a po tym terminie opłata dodatkowa wyniesie 50 zł.

Nieznaczne zaostrzenie zasad nakładania opłaty dodatkowej wydaje się jak najbardziej uzasadnione, gdyż pomimo niskiej częstotliwości kontroli, wystawiana jest duża liczba wezwań z tytułu braku opłaty za parkowanie lub przekroczenie opłaconego czasu parkowania. Rocznie wystawia się około 42 tys. wezwań, w tym 28 tys. za brak opłaty i 15 tys. za przekroczenie opłaconego czasu parkowania. Z uwagi na wycofanie możliwości dopłacania w kasie brakującej opłaty w przypadku przekroczenia opłaconego wcześniej czasu parkowania wprowadzono również pięciominutową tolerancję za przekroczony czas parkowania przy wystawianiu wezwań przez kontrolerów SPP.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz w prasie lokalnej i na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Torunia. Uchwała wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.