Jedna z mieszkanek gminy wniosła skargę do sądu administracyjnego na bezczynność wójta, w sprawie dotyczącej rozgraniczenia nieruchomości.

Kobieta tłumaczyła, iż postępowanie w tej sprawie, trwa już dwa lata i do chwili obecnej powołany przez wójta geodeta, nie sporządził i nie dostarczył operatu rozgraniczeniowego.

W odpowiedzi wójt wyjaśnił, że przed wniesieniem skargi podejmował szereg czynności zmierzających do załatwienia sprawy, w tym wielokrotnie zwracał się do wyznaczonego geodety o przedłożenie dokumentacji geodezyjnej.

WSA uznał skargę kobiety za zasadną.

W ocenie sądu postawa geodety nie jest przeszkodą. W sytuacji gdy geodeta nie wywiązuje się ze swoich obowiązków wójt powinien go zdyscyplinować lub wyznaczyć innego geodetę do przeprowadzenia rozgraniczenia.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

W toku kontrolowanego postępowania wójt pięciokrotnie (telefonicznie i pisemnie) zwracał się do wyznaczonego geodety o przedłożenie dokumentacji geodezyjnej.

Jednak w żadnym z wezwań nie zastosował jakiegokolwiek środka dyscyplinującego, ani też zastrzeżenia, że niewywiązanie się z nałożonego obowiązku spowoduje wyznaczenie nowego geodety.

Ponadto pierwsza telefoniczna próba nawiązania kontaktu z geodetą nastąpiła po ponad 8 miesiącach od wszczęcia postępowania, co wskazuje na dopuszczenie się bezczynności przez wójta z rażącym naruszeniem prawa.

Rażące naruszenie prawa przy stwierdzonej bezczynności organu wynika również z tego, że niewątpliwie charakter sprawy nie był skomplikowany, a organ miał możliwość podjęcia skutecznych środków do terminowego załatwienia sprawy (np. poprzez zdyscyplinowanie geodety lub wyznaczenie innego geodety).

Sąd zwrócił uwagę, iż z chwilą upoważnienia geodety przez właściwy organ administracji publicznej, to na organie ciąży obowiązek wyegzekwowania od geodety należytego i w rozsądnym czasie, wykonania czynności rozgraniczeniowych i sporządzenia stosownej dokumentacji.

To organ bowiem, który wszczął postępowanie w sprawie rozgraniczenia wiążą terminy jej załatwienia – podkreślił sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Krakowie z 31 marca 2016 r., sygn. akt III SAB/Kr 91/15, nieprawomocny 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów