Czy można zastosować zapisy art. 14 ust. 8 ustawy o odpadach dotyczące opiniowania planów gospodarki odpadami do opiniowania programów ochrony środowiska? Jeśli nie, to czy należy zastosować art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego ?
Jaki termin obowiązuje organ wykonawczy powiatu, w przypadku opiniowania projektu gminnego programu ochrony środowiska?
Czy można zastosować zapisy art. 14 ust. 8
ustawy o odpadach dotyczące opiniowania planów gospodarki odpadami do opiniowania programów ochrony środowiska? Jeśli nie, to czy należy zastosować art. 35
Kodeksu postępowania administracyjnego ?
Odpowiedź
Prawo ochrony środowiska nie ustala terminu dla wyrażenia opinii w przedmiocie projektu gminnego programu ochrony środowiska przez organ wykonawczy powiatu. Należy więc zastosować art. 77
ustawy o samorządzie powiatowym , gdzie określono, że jeżeli organem zobowiązanym do zajęcia stanowiska jest organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, to powinno to nastąpić w terminie 14 dni, a milczenie jest równoznaczne z brakiem zastrzeżeń.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 3
Prawa ochrony środowiska organy wykonawcze powiatu w przypadku projektów gminnych programów ochrony środowiska mają zaopiniować te programy. Zważywszy, że ustawodawca posłużył się pojęciem "opinii", należy stwierdzić, że jest to najluźniejszy sposób współdziałania organów administracji, a stanowisko wypowiedziane w tym trybie nie ma charakteru wiążącego. W związku z tym organ opracowujący program ochrony środowiska może wziąć pod uwagę to stanowisko, ale nie ma takiego obowiązku. Aby projekt taki został uznany za opracowany, organy współdziałające powinny wypowiedzieć się w tej sprawie. W art. 17
Prawo ochrony środowiska nie określono terminów, w jakich powinno to nastąpić. Jednakże w art. 77
ustawy o samorządzie powiatowym określono, że jeżeli organem zobowiązanym do zajęcia stanowiska jest organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, to powinno to nastąpić w terminie 14 dni, a milczenie jest równoznaczne z brakiem zastrzeżeń. Biorąc pod uwagę fakt, organem upoważniającym do zajęcia stanowiska jest organ kolegialny, należy uznać, że powinno ono przybrać formę uchwały. Nie będzie ona podejmowana w trybie art. 106
Kodeksu postępowania administracyjnego , gdyż nie jest to współdziałanie organów administracji, o których jest mowa w kodeksie postępowania administracyjnego. Nie oznacza to wyłączenia ich spod jakiejkolwiek kontroli, ponieważ w stosunku do nich znajdą zastosowanie środki nadzoru zawarte w
ustawie o samorządzie powiatowym .
Przydatne materiały: