W procedowanym projekcie ustawy w art. 14 proponuje się dodać kolejny ustęp, zgodnie z którym w sytuacji, gdy ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy. Propozycja przedmiotowej zmiany ma źródło w interpelacji poselskiej jak została złożona jeszcze w 2015 r., a która dotyczyła rzekomego ograniczenia uprawnień wykonawców do wnoszenia środków ochrony prawnej (http://starastrona.uzp.gov.pl/cmsws/page/?D;3135).

Odpowiadając na interpelację Urząd Zamówień Publicznych stanął na stanowisku, według którego w sytuacji, gdy ostatni dzień na wniesienie odwołania przypada w sobotę, to termin na wniesienie odwołania winien być dotrzymany, jeśli odwołanie zostanie złożone w najbliższy dzień roboczy, tj. w poniedziałek. Taki sposób interpretacji przepisów dotyczących terminów nie znajdował i nadal nie znajduje oparcia w przepisach ustawy p.z.p., a także nie znajdował uznania w orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej spośród których jako przykład można wskazać postanowienie z dnia 25 czerwca 2015 r. (Sygn. akt KIO 1264/15).

Polecamy szkolenie
Zamówienia publiczne do 30.000 euro z uwzględnieniem nowelizacji Pzp z 2016 r.
  • rzetelna i aktualna wiedza

 

Kwestię sposobu obliczania terminu należy oceniać przez pryzmat art. 111 k.c., zgodnie z którym termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia. W sytuacji, gdy ostatni dzień terminu na wniesienie odwołania wypada na dzień ustawowo wolny, termin ten upływa dnia następnego (art. 115 k.c.). Dni ustawowo wolne od pracy wymienia ustawa z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz.U.2015.90 j.t.). Takimi dniami są przykładowo 1 stycznia, 1 maja, 15 sierpnia, a także niedziele. Przywołane w poprzednim zdaniu przepisy nie wskazują na to, by dniem ustawowo wolnym od pracy była sobota. W konsekwencji powyższego w sytuacji, gdy ostatni dzień na wniesienie odwołania przypada w sobotę, to dotrzymanie terminu wymaga de facto złożenia odwołania w dzień poprzedzający sobotę, ponieważ biuro podawcze Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w soboty nie pracuje.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex>>>

Projektodawca nowych przepisów postanowił zmienić ustawę P.z.p. w tym zakresie i tym samym zobligować wszystkich uczestników systemu zamówień publicznych do stosowania regulacji odmiennej od dotychczasowych nawyków. Co istotne, konsekwencja zmiany art. 14 ustawy P.z.p. nie będzie jednak dotyczyć wyłącznie obliczania terminów na wnoszenie odwołania. Zmiana przepisów wpłynie na sposób obliczania wszystkich terminów o jakich stanowi ustawa P.z.p., co w konsekwencji wymaga zmiany przyzwyczajeń nie tylko w odniesieniu do liczenia terminu na wniesienie odwołania. Przykładowe sytuacje w jakich znajdzie zastosowanie nowy przepis to:

1) Liczenie terminów przy składaniu zapytań do SIWZ (art. 38 ust. 1 ustawy P.z.p.). W myśl aktualnie obowiązującej regulacji jeśli połowa terminu wyznaczonego na składanie ofert przypadała na sobotę, to w praktyce termin na składanie zapytań do SIWZ, na jakie musiała być udzielona odpowiedź upływał w piątek. Po nowelizacji, termin na składanie zapytań wydłuży się w takim przypadku do poniedziałku.

2) Obliczanie terminu na uzupełnienie bądź wyjaśnienie dokumentów składających się na ofertę (art. 26 ustawy P.z.p.). Podobnie jak w poprzednim przykładzie, także w sytuacji zastosowania instytucji wezwania do uzupełnień lub wyjaśnień dokumentów okaże się, że termin na uzupełnienie/wyjaśnienie dokumentów będzie upływał nie w piątek, a w poniedziałek.

3) Obliczanie terminu związania ofertą i ważności wadiów zabezpieczających oferty. Nowa regulacja będzie miała także wpływ na sposób obliczania terminu związania ofertą, a co za tym idzie ocenę skuteczności zabezpieczenia ofert wadium, w szczególności wówczas gdy wadium będzie wniesione w innej formie niż w pieniądzu.