Inwestor złożył do urzędu gminy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej na budowę fermy norek amerykańskich o obsadzie 35 DJP do wydziału środowiska, a do wydziału gospodarki przestrzennej wniosek o warunki zabudowy na to samo przedsięwzięcie wskazując 39 DJP (budowa obejmuje 13 pawilonów). Wydział środowiska umorzył postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej uznając, iż określone we wniosku przedsięwzięcie nie zostało wymienione w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397) - dalej r.p.z.o.ś . Czy słusznie?

Czy jeśli inwestor uzyska pozwolenie na budowę w starostwie powiatowym, a zwiększy w przyszłości produkcję (powyżej 40 DJP), to będzie musiał ponownie wystąpić z wnioskiem o uzyskanie decyzji środowiskowej?
 
Kto ma przeprowadzać kontrolę w tym zakresie? Nadmienię, iż w tej samej miejscowości istnieje ferma drobiu o obsadzie 1000 DJP. Na jakim etapie powinna być brana pod uwagę kumulacja emisji do powietrza pochodząca z tych dwóch przedsięwzięć?

Odpowiedź

Organ wydający decyzję środowiskową słusznie umorzył postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej, gdyż budowa fermy norek o obsadzie 39 DJP nie jest przedsięwzięciem w rozumieniu r.p.z.o.ś ., gdyż nie przekracza wartości progowej.

Jeśli inwestor będzie chciał rozbudować fermę będzie musiał uzyskać decyzję środowiskową zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 3 r.p.z.o.ś .

Dla wydania decyzji środowiskowej nie ma znaczenia fakt, że w tej samej miejscowości zlokalizowana jest inna ferma. Decyzja środowiskowa nie ma charakteru zezwolenia na realizację przedsięwzięcia, chociaż wskazuje lokalizację przedsięwzięcia w danym miejscu. Określa ona jedynie środowiskowe uwarunkowania realizacji danego przedsięwzięcia. Kontrolę nad fermę będą sprawować organy ochrony środowiska, który wydaje pozwolenia emisyjne, pozwolenia wodnoprawne, ewentualnie decyzje odpadowe. WIOŚ zobowiązny jest do kontroli w zakresie swojej właściwości, a powiatowy lekarz weterynarii w zakresie obsady zwierząt.

Uzasadnienie

Organ przeanalizuje wzajemne oddziaływanie ferm w celu ustalenia, czy ewentualna kumulacja tego oddziaływania będzie ponadnormatywna na etapie wydawania decyzji środowiskowej, jeśli prowadzący fermę wystąpi o jej wydanie. Gdyby to było konieczne, organ zamieści w decyzji odpowiednie postanowienia zobowiązujące inwestora do podjęcia działań przeciwdziałających negatywnemu oddziaływaniu na grunty sąsiednie w fazie realizacji przedsięwzięcia i po jej zakończeniu. Także obowiązkiem inwestora, który wie, że na działce sąsiedniej jest zrealizowane inne przedsięwzięcie, jest odniesienie się do tego przedsięwzięcia. Podstawą do analizy wzajemnego oddziaływania przedsięwzięć będą przedstawione przez wnioskodawcę informacje w karcie informacyjnej przedsięwzięcia albo, gdy organ nałoży obowiązek sporządzenia raportu środowiskowego w określonym zakresie – ten raport. Organ dysponuje również danymi dotyczącymi drugiej (już wybudowanej fermy), stąd analiza będzie ułatwiona.

Przydatne materiały:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397)