Odpowiedź

W opisanej sytuacji nie należy ujmować w likwidacyjnym spisie z natury środków trwałych, jak również elementów wyposażenia, o ile wydatki na nabycie tego wyposażenia nie stanowiły kosztów uzyskania przychodu.

Uzasadnienie

W stanie prawnym obowiązującym do 1 stycznia 2011 r. obowiązywała zasada ryczałtowego opodatkowania składników majątku pozostałych po likwidacji przedsiębiorstwa. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi odpowiedniego wskaźnika procentowego (art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych, tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm. - dalej u.p.d.o.f. ).

Ustalony dochód opodatkowuje się ryczałtowo według stawki 10%. Podstawę opodatkowania dla tego ryczałtu należy ustalić według spisu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, w tym także dzieł sztuki, eksponatów muzealnych i aparatury audiowizualnej, niebędących środkami trwałymi, wycenionych według cen zakupu, jeżeli wydatki na ich nabycie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (art. 44 ust. 4 u.p.d.o.f. ).

Nie należy więc ujmować w remanencie likwidacyjnym środków trwałych. Proszę bowiem zauważyć, że wydatki na ich nabycie nie mogły stanowić kosztów uzyskania przychodu (art. 23 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f. ).

Nie należy również ujmować w tym remanencie, wskazanego w pytaniu, sfinansowanego z dotacji wyposażenia. Wynika to z faktu, iż wydatki na jego nabycie nie mogły stanowić kosztów uzyskania przychodu. Za koszty podatkowe nie uważa się bowiem wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129 u.p.d.o.f. , tj. m.in. z dotacji (art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f. ) z treści pytania nie wynika jaki charakter miała wspomniana w pytaniu dotacja, otrzymywane przez jednostki edukacyjne tego rodzaju świadczenia zwykle mieszczą się jednak wśród przychodów wymienionych w przytoczonym wyżej przepisie. Należy jednak przeprowadzić szczegółową analizę wymienionych przypadków pod kątem kwalifikowalności podatkowej przedmiotowej dotacji do wymienionych zwolnień. Zwrócić trzeba przy tym uwagę, że zasada ta obowiązuje również po zmianach wprowadzonych od 1 stycznia 2010 r. przez ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.) - dalej u.w.u.f.p. ). Przepis art. 12 pkt 1 lit. a) u.w.u.f.p. wprowadza bowiem nowe zwolnienia przedmiotowe, dostosowując przepisy u.p.d.o.f. do zmienionych regulacji dotyczących dotacji w sferze finansów publicznych, na mocy art. 12 pkt 1 lit. b) u.w.u.f.p. rozszerzono jednak jednocześnie wyłączenie z kosztów wydatków sfinansowanych przedmiotowych dotacji o ujęte w art. 21 ust. 1 pkt 136 i pkt 137 u.p.d.o.f. środki otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego oraz środki otrzymane w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

Jeśli więc wydatki na nabycie wyposażenia nie stanowiły kosztów podatkowych, nie zajdzie również konieczność wykazania w likwidacyjnym spisie z natury jego składników.
Końcowo chciałbym zwrócić uwagę na rozbieżność między przepisami art. 44 ust. 4 u.p.d.o.f. a zapisami § 27 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) . Przepis rozporządzenia wskazuje bowiem, iż należy w końcowym spisie z natury ująć wyposażenie niezależnie od tego, czy wydatki na jego nabycie stanowiły koszt podatkowy. Stoi to w sprzeczności z przytoczonym wyżej przepisem ustawy podatkowej. W mojej ocenie należy w tym przypadku zastosować przepisy ustawy, jako aktu wyższego rzędu.

Podobne stanowisko zajął m.in. Minister Finansów w interpretacji z dnia 28 stycznia 2008 r., ITPB1/415-426/07/MZ.

Należy jednak pamiętać, że od 1 stycznia 2011 r. zasady sporządzania remanentu likwidacyjnego wyglądać będą odmiennie. Ustawodawca zrezygnował bowiem z ryczałtowego, 10% podatku likwidacyjnego, w zamian za to opodatkowując dochód z odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. Remanent likwidacyjny przyjmuje formę wykazu składników majątku (art. 24 ust. 3a u.p.d.o.f. ). Opodatkowaniu podlega zaś dochód z odpłatnego zbycia ujętych w wykazie składników majątku, zaliczany nawet po likwidacji do dochodów z działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 7a u.p.d.o.f. ). Dochodem tym jest różnica między przychodem z odpłatnego zbycia a wydatkami na nabycie zbywanych składników, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie (art. 24 ust. 3b u.p.d.o.f. ). Od 2011 r. należy więc ująć w wykazie likwidacyjnym również składniki majątku nabyte z dotacji, a w przypadku ich sprzedaży opodatkować uzyskany dochód.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.)


Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego Administracja