Jednym z najważniejszych punktów projektu rozporządzenia ministra infrastruktury z 10 grudnia 2024 r., zmieniającego przepisy o udostępnianiu infrastruktury kolejowej jest uzależnienie wysokości opłat za dostęp do infrastruktury od kategorii pociągu oraz liczby postojów handlowych na stacjach i przystankach. Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy zmiany koniecznością dostosowania przepisów do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z lipca 2019 r., który określił perony pasażerskie jako element infrastruktury kolejowej objęty minimalnym pakietem dostępu. Resort wyjaśnia również, że opłaty zależne od postojów handlowych będą naliczane na podstawie wykonanej pracy eksploatacyjnej (wyrażonej w pociągokilometrach), a nie liczby zatrzymań pociągów.

Zobacz w LEX: Realizacja doręczeń elektronicznych przez samorządy w 2025 r. >

Samorządy obawiają się zmian

Samorządy regionalne ostrzegają, że zaproponowane zmiany mogą negatywnie wpłynąć na publiczny transport kolejowy, zwłaszcza w zakresie połączeń aglomeracyjnych i regionalnych. Zdaniem przedstawicieli województw Dolnego Śląska i Śląskiego, takie rozwiązanie nakłada dodatkowe koszty na przewoźników za korzystanie z peronów podczas obsługi pasażerskiej.

- Proponowane zmiany uderzą przede wszystkim w województwa, które są głównymi organizatorami kolejowych połączeń pasażerskich w Polsce. Zwiększenie kosztów wpłynie na ograniczenie liczby połączeń oraz pogorszenie dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców – zaznacza Łukasz Sęk, ekspert Związku Województw RP i kierownik Działu Transportu Kolejowego Wydziału Transportu Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.

 

Rosnące koszty transportu kolejowego

Samorządy alarmują, że organizacja transportu publicznego już teraz stanowi poważne obciążenie dla ich budżetów. Wskazują, że sytuację pogarszają także inflacja oraz brak odpowiednich narzędzi finansowych wspierających rozwój transportu kolejowego.

- Proponowane zmiany legislacyjne mogą doprowadzić do wzrostu kosztów usług przewozowych, co odbije się na pasażerach i spowoduje dalsze pogorszenie konkurencyjności kolei względem transportu indywidualnego – wskazuje Łukasz Sęk.

Województwa dolnośląskie i śląskie wskazują, że wprowadzeniu nowych przepisów powinny towarzyszyć kompleksowe mechanizmy finansowe wspierające samorządy w realizacji zadań związanych z organizacją transportu kolejowego. Ich zdaniem brak takich rozwiązań może zahamować rozwój sektora i ograniczyć dostępność kolei dla mieszkańców.

Propozycje dotyczące stawek dostępu do infrastruktury kolejowej były głównymi tematami zgłoszonymi przez Związek Województw RP podczas posiedzenia Zespołu ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

 

Ustawa o transporcie kolejowym. Komentarz
-10%

Marcin Trela, Paweł Wajda, Marek Wierzbowski

Sprawdź  

Cena promocyjna: 228.6 zł

|

Cena regularna: 254 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 254 zł