Do nadzoru budowlanego wpłynęło pismo mieszkańców z "prośbą o spowodowanie rozbiórki samowolnie wybudowanej drogi asfaltowej na działkach będących ich własnością". Z informacji pozyskanych od zarządcy drogi wynika, że w sprawie statusu przedmiotowej drogi od 2005 r. u wojewody toczy się postępowanie o uregulowanie stanu prawnego tej drogi. Jej remont został wykonany w 2007 r., a zarządca nie posiada dokumentów formalno - prawnych na podstawie których dokonał przedmiotowego remontu.





Co w takiej sytuacji powinien zrobić organ nadzoru budowlanego?

Czy powinien zawiesić postępowanie do czasu rozstrzygnięcia postępowania przed wojewodą?

Odpowiedź

Okoliczność prowadzenia przez wojewodę postępowania w sprawie uregulowania stanu prawnego drogi nie jest zagadnieniem wstępnym dla ewentualnego postępowania naprawczego organu nadzoru budowlanego w sprawie robót budowlanych związanych z tą drogą lub postępowania legalizacyjnego.

Uzasadnienie

W rozpatrywanym przypadku nie wydaje się uzasadnione zawieszanie postępowania w sprawie ewentualnej samowoli budowlanej, którą sygnalizują właściciele nieruchomości, do czasu zakończenia postępowania w sprawie uregulowania stanu prawnego tej drogi. Bez znaczenia w tym przedmiocie jest ocena słuszności podnoszonych przez wnioskodawców zarzutów. Formalnie - jako właściciele wskazują oni na okoliczność, która najprawdopodobniej wymaga podjęcia stosownych działań formalnych przez organ nadzoru budowlanego. Warto w tym miejscu wspomnieć, że w świetle art. 233 Kodeksu postępowania administracyjnego skarga w sprawie indywidualnej, która nie była i nie jest przedmiotem postępowania administracyjnego, powoduje wszczęcie postępowania, jeżeli została złożona przez stronę. Jeżeli skarga taka pochodzi od innej osoby, może spowodować wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu, chyba że przepisy wymagają do wszczęcia postępowania żądania strony. W tym konkretnym przypadku właścicielom nieruchomości przysługiwać będzie status strony dla postępowania prowadzonego przez nadzór budowlany. Z kolei toczące się postępowanie w przedmiocie uregulowania stanu prawnego tej drogi (zresztą prowadzone przez okres 5 lat) nie powinno stanowić okoliczności kwalifikowanej jako zagadnienie wstępne w rozumieniu art. 97 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego . Zagadnienie wstępne to okoliczność warunkująca rozstrzygnięcie merytoryczne w sprawie będącej przedmiotem postępowania przed właściwym organem, przy czym ocena tego zagadnienia należy ze względu na jego przedmiot do kompetencji innego organu niż ten, przed którym toczy się postępowanie główne w sprawie. Organ administracji publicznej zobowiązany jest ustalić związek przyczynowy pomiędzy rozstrzygnięciem sprawy będącym przedmiotem postępowania administracyjnego, a zagadnieniem wstępnym. Tymczasem w rozpatrywanej sprawie organ nadzoru budowlanego jest władny samodzielnie ustalić każdą z przesłanek rozstrzygnięcia niniejszej sprawy, łącznie z kręgiem stron. Wiadomo bowiem, kto był inwestorem, a więc kto ewentualnie będzie adresatem decyzji wydawanych w toku postępowania legalizacyjnego (naprawczego), wiadomo również kto jest stroną postępowania (obecni właściciele). Okoliczność, że prawo własności przedmiotowych nieruchomości może uzyskać podmiot publiczny nie stanowi przeszkody do prowadzenia postępowania administracyjnego w trybie przepisów Prawa budowlanego. Remont drogi wymagał zgłoszenia, jeżeli nastąpiły uchybienia w tym zakresie nie można wykluczyć przeprowadzenia postępowania naprawczego na podstawie art. 50 ust. 1 pkt 1 i art. 51  Prawa budowlanego . Jeżeli natomiast drogę w ogóle wybudowano samowolnie, zastosowanie mogą znaleźć przepisy o legalizacji samowoli budowlanej.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 118 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)