Gminne rejestry zabytków obejmować będą wszystkie zabytki z terenu gminy, a nie jak było do tej pory jedynie te wpisane do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Wynika tak z nowelizacji ustawy o ochronie zabytków i opiece na zabytkami. Akt po głosowaniu w senacie przekazano z poprawkami redakcyjnymi do ostatecznego głosowania w sejmie.

Zmiana dotychczasowych przepisów na celu ma zagwarantowanie prawidłowej ochrony wszystkim nieruchomościom zabytkowym na terenie gminy. Prowadzenie ewidencji należeć będzie do zadań wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

W skład ewidencji wchodzić będą zabytki nieruchome wpisane do rejestru, inne zabytki nieruchome znajdujące się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także inne zabytki nieruchome wyznaczane przez wójta w porozumieniu w wojewódzkim konserwatorem zabytków. Każdej nieruchomości z tego zbioru przyporządkowana zostanie odpowiednia karta adresowa.

Choć ustawa wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia publikacji, nie oznacza to, że od tego czasu wójtowie będą mieli obowiązek prowadzenia gminnych ewidencji. W terminie trzech lat od wejścia w życie nowych przepisów Generalny Konserwator Zabytków i wojewódzcy konserwatorzy zabytków zobowiązani będą do założenia krajowych i wojewódzkich ewidencji zabytków. Wójtowie założą gminne ewidencje w terminie roku od przekazania im ewidencji krajowych i wojewódzkich. Decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego i decyzje o warunkach zabudowy będą do tego czasu rozpatrywane z wojewódzkim konserwatorem zabytków, indywidualnie dla każdej nieruchomości.


Opracowanie: Karol Kozłowski, RPE WKP
Źródło: Gazeta Prawna z dnia 26-28 marca 2010 r.