Pytanie:
Czy w świetle obowiązujących przepisów rada rodziców może ponosić całkowite koszty funkcjonowania dziennika elektronicznego w szkole, dla której organem założycielskim jest gmina?

Odpowiedź:
Nie. Gromadzone przez radę rodziców fundusze powinny wspierać działalność szkoły, a nie być obciążane finansowaniem podstawowych zadań szkoły. Rada rodziców nie powinna pokrywać opłat za funkcjonowanie administracyjne szkoły, które szkoła powinna pokrywać z własnego budżetu przyznanego przez organ prowadzący.

Uzasadnienie:
Do podstawowych obowiązków szkoły należy prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, a jednym z dokumentów jest dziennik lekcyjny. Jego prowadzenie w formie elektronicznej lub papierowej to kwestia techniczna, którą pozostawiono do wyboru przez daną szkołę. Możliwość prowadzenia dzienników lekcyjnych w formie elektronicznej została przewidziana w § 22 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji - dalej r.d.p.n.

Zgodnie z art. 5 ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, organ prowadzący szkołę odpowiada za zapewnienie warunków działania szkoły poprzez przyznanie środków budżetowych, w tym na prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania. Dlatego w § 22 ust. 2 r.d.p.n. ustalono, iż dzienniki lekcyjne mogą być prowadzone przez szkołę wyłącznie w formie elektronicznej za zgodą organu prowadzącego. Jednocześnie w § 22 ust. 3 pkt 5 r.d.p.n. ustalono, iż należy umożliwić rodzicom bezpłatny wgląd do dziennika elektronicznego, w zakresie dotyczącym ich dzieci.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Prawo Oświatowe
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów