Nowe przepisy stawiają trzy główne cele: uproszczenie procedur, większą elastyczność oraz pewność prawa. Wprowadzone regulacje mają pobudzić uczciwą konkurencję i zapewnić jak najkorzystniejszy dla odbiorców stosunek wartości do ceny (value for money). Kryterium oferty najkorzystniejszej ekonomicznie (most economically advantageous tender) ma umożliwić zamawiającym położenie większego nacisku na jakość, warunki środowiskowe, aspekty społeczne i innowacje, przy dalszym uwzględnianiu ceny i kosztów cyklu życia produktu (life-cycle-costs). Jak stwierdził eurodeputowany Marc Tarabella, sprawozdawca w pracach nad projektem dyrektywy, ma to „położyć kres dyktatowi najniższej ceny i przywrócić jakość jako najważniejszy czynnik".

Państwa członkowskie nadal będą miały swobodę co do tego, jak chcą realizować zadania publiczne – w formule in-house czy poprzez zlecanie ich realizacji podmiotom zewnętrznym.

Dyrektywa wprowadza uproszczone zasady i procedury: szersze możliwości negocjacji, ograniczenie wymaganej dokumentacji (szczególnie poprzez obowiązkową akceptację oświadczeń oferentów; jedynie zwycięski oferent będzie musiał dostarczyć dokumenty na potwierdzenie ich prawdziwości), skrócenie terminów składania ofert, obowiązkowe korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej. Instytucje zamawiające będą mogły ogłaszać zamówienia w mniej złożonym procesie wstępnego ogłoszenia informacyjnego.

Ponadto dyrektywa określa sytuacje, kiedy współpraca pomiędzy podmiotami publicznymi jest wyłączona z zakresu obowiązywania dyrektywy. Wyłączenie takie nie może skutkować zakłóceniem konkurencji w stosunku do operatorów prywatnych. Postanowiono ograniczyć czynności, które publiczny podmiot kontrolowany (np. spółka komunalna) może wykonywać na wolnym rynku, poza współpracą z publicznym podmiotem kontrolującym (np. gminą), do 20 proc. jego działalności.

Dyrektywa znosi podział na usługi priorytetowe i niepriorytetowe. Nowy uproszczony system został przewidziany dla usług socjalnych, zdrowia, kultury i usług powiązanych. Jednakże będzie on stosowany również do innych usług, np. prawniczych, hotelarskich, restauracyjnych i cateringowych. Dotychczasowe usługi niepriorytetowe, takie jak transport wodny, usługi rolne i leśne, będą objęte wszystkimi regulacjami dyrektywy, chyba że znajdą się w obejmującym nowy uproszczony system aneksie do dyrektywy.

Bardzo istotne będzie monitorowanie prac nad ostateczną implementacją dyrektywy oraz sposobu jej wdrożenia do porządku prawnego w Polsce, gdyż na tym etapie może dochodzić do różnych interpretacji oraz zmian konkretnych sytuacji faktycznych i prawnych.

Źródło: Rzeczpospolita