Pytanie:
Pracownik zatrudniony na stanowisku ds. księgowości budżetowej w Urzędzie Miejskim, w zakresie obowiązków ma również realizację zadań wynikających z zastępstwa Skarbnika i Głównego Księgowego. Obecnie pracownik ten otrzymuje dodatek specjalny za to zastępstwo.

Czy bardziej prawidłowe będzie przyznanie temu pracownikowi dodatku funkcyjnego?

Odpowiedź:
Wypłacanie dodatku specjalnego za zastępstwo głównego księgowego jest właściwe.

Uzasadnienie:
Jak wynika z art. 36 ust. 3 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych – dalej u.o.p.s., z mocy ustawy dodatek specjalny przysługuje wyłącznie wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa. Natomiast stosownie do art. 36 ust. 5 u.o.p.s., pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostać przyznany dodatek specjalny. Z kolei art. 39 ust. 2 pkt 2 u.o.p.s. stanowi, że warunki i sposób przyznawania dodatku funkcyjnego, specjalnego oraz innych dodatków (poza stażowym) można określić w regulaminie wynagradzania. W praktyce oznacza to, że dodatki funkcyjny i specjalny mają fakultatywny charakter, a jeżeli pracodawca zdecyduje się na ich wprowadzenie, stosowne postanowienia w tej sprawie powinny zostać zawarte w regulaminie wynagradzania. Wówczas regulamin ten musi również określać na jakim stanowisku i w jakiej wysokości przysługuje dodatek funkcyjny oraz w jakich okolicznościach, na jakich zasadach przyznawany jest dodatek specjalny. W świetle powołanego wcześniej art. 36 ust. 5 u.o.p.s., może on przysługiwać pracownikowi z racji okresowego zwiększenia obowiązków. W związku z tym właściwe i zasadne jest okresowe wypłacanie dodatku specjalnego pracownikowi, który w razie konieczności pełni zastępstwo za głównego księgowego. 

Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Artykuł pochodzi z programu Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami