Wójt Gminy Nowe Ostrowy zwrócił się o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy nim a Burmistrzem Kłodawy dotyczącego wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku mężczyzny o skierowanie go do domu pomocy społecznej.

NSA wyjaśnił, iż na miejsce zamieszkania wskazują dwa czynniki: zewnętrzny – fakt przebywania i wewnętrzny – zamiar stałego pobytu.

Przyjmuje się, że o zamiarze stałego pobytu można mówić wówczas, gdy występują okoliczności pozwalające przeciętnemu obserwatorowi na wyciągnięcie wniosku, że określona miejscowość jest głównym ośrodkiem działalności danej osoby.

Sąd podkreślił, iż samo zameldowanie, będące kategorią prawa administracyjnego, nie przesądza o miejscu zamieszkania w rozumieniu prawa cywilnego.

O właściwości miejscowej organu decyduje bowiem obecne miejsce zamieszkania strony ubiegającej się o konkretne świadczenie z pomocy społecznej.

Z ustaleń w sprawie wynikało, iż mężczyzna nie jest osobą bezdomną i posiada zameldowanie na pobyt stały w gminie Kłodawa.

Ponadto wnioskodawca złożył oświadczenie, z którego wynika, że jest mieszkańcem gminy Kłodawa, w której przez ostatnie lata ubiegał się o umieszczenie w domu pomocy społecznej. Podkreślił również, iż cały czas czuję się mieszkańcem tej gminy.

Sąd uznał, iż miejscem zameldowania na pobyt stały mężczyzny jest gmina Kłodawa i zainteresowany jasno wyraził swoją wolę co do dalszego zamiaru stałego pobytu w tejże gminie – zatem organem właściwym do rozpoznania jego wniosku w sprawie skierowania do domu opieki społecznej, jest Burmistrz Kłodawy.

Na podstawie:
Postanowienie NSA z 20 stycznia 2016 r., sygn. akt I OW 217/15, prawomocne 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami