Koordynatorem merytorycznym pierwszego dnia konferencji był dr Włodzimierz Dzierżanowski, były wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych; prezes zarządu Grupy Doradczej Sienna Sp. z o.o. Prelegent przedstawił subiektywny ranking najgorszych rozwiązań prawnych zawartych w Prawie zamówień publicznych w świetle praktyki 2015 r. Zdecydowana większość rozwiązań, które zajęły miejsca w niechlubnym rankingu to przepisy, które zostały wprowadzone do PZP stosunkowo niedawno celem poprawy sytuacji na rynku zamówień publicznych. Zdaniem W. Dzierżanowskiego, celu tego w wielu przypadkach nie udało się osiągnąć. Do rankingu trafiły m.in. następujące przepisy: art. 5a ust. 1, art. 8 ust. 3, art. 26 ust. 2b czy też art. 91 ust. 2a ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Kolejnym prelegentem była Anna Szeliga, radca prawny, kierownik Oddziału Zamówień Publicznych w Wydziale Organizacji i Nadzoru Urzędu Miasta Krakowa, która przedstawiła rozwiązania prawne z zakresu zamówień publicznych powodujące najwięcej problemów w instytucjach zamawiających. Prelegentka omówiła także charakter prawa zamówień publicznych, zaliczając je według własnej oceny do prawa cywilnego i prawa prywatnego.

Tematem najbardziej problematycznych rozwiązań prawnych, utrudniających wykonawcom składanie prawidłowych ofert, zajęła się Ewa Wiktorowska, Prezes Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych, a także były trener i arbiter z list prowadzonych przez Prezesa UZP. Prelegentka wskazała na częste nowelizacje ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz krótkie vacatio legis jako bezpośrednie przyczyny błędów wykonawców. Podniosła też problem niechęci zamawiających do ponoszenia kosztów zmian legislacyjnych oraz niechęci wykonawców do szkolenia się z tematyki zamówień publicznych.

Jarosław Jerzykowski, radca prawny i były dyrektor Departamentu Prawnego w Urzędzie Zamówień Publicznych, dokonał oceny rozwiązań wprowadzonych do ustawy PZP obszerną nowelizacją, która weszła w życie 19 października 2014 r. Przedstawił także rekomendacje co do celowości utrzymania rozwiązań wprowadzonych tą nowelizacją w dalszych pracach nad nową ustawą.

Ostatni wykład pierwszego dnia konferencji poprowadziła Irena Skubiszak-Kalinowska, radca prawny, wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu zamówień publicznych i PPP prowadzonych przez UW i SGH. Tematem wystąpienia było zagadnienie badania rażąco niskiej ceny w ofertach w praktyce zamówień publicznych w 2015 r. Prelegentka szczegółowo omówiła znowelizowaną regulację prawną w zakresie rażąco niskiej ceny oraz wskazała orzecznictwo TSUE w tym zakresie. Wyczerpująco omówiła również kolejne kroki, jakie zamawiający musi podjąć, by uzyskać pewność, że cena jest rażąco niska.

Pierwszy dzień konferencji zakończył się dyskusją uczestników spotkania i pytaniami do prelegentów.

Tematyka drugiego dnia konferencji dotyczyła projektowanych zmian w przepisach o zamówieniach publicznych, które zgodnie z prawem UE powinny zostać wdrożone do polskiego prawa do 18 kwietnia 2016 r. Opiekunem merytorycznym tego dnia była Małgorzata Stachowiak, ekspert z zakresu prawa zamówień publicznych, były Dyrektor Departamentu Analiz i Kontroli w Urzędzie Zamówień Publicznych. W swoim wystąpieniu przedstawiła najważniejsze elementy rządowego projektu nowej ustawy - Prawo zamówień publicznych, zwracając uwagę na trzy podstawowe kwestie: elektronizację zamówień, odformalizowanie procedury oraz innowacje i elastyczność procedur. Zwróciła również uwagę uczestników na nowe nazewnictwo starych rozwiązań (np. zastąpienie dialogu technicznego pojęciem wstępnych konsultacji rynkowych).

Kolejnym prelegentem był Lech Wendołowski, trener i specjalista zamówień publicznych, współtwórca platformy przetargowej SOLDEA, który zarządza firmą szkoleniową Akademia Zamówień Publicznych. Przedmiotem tego ciekawego wystąpienia była czekająca branżę zamówień publicznych elektronizacja postępowań i odejście od zasady pisemności. Prelegent porównał stan obecny z nadchodzącym, a także w zwięzły sposób wytłumaczył procedurę uzyskiwania bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem.

Oceny kierunku proponowanych zmian w zakresie kształtowania warunków udziału w postępowaniu i kryteriów oceny ofert dokonała dr Andrzela Gawrońska-Baran, radca prawny, była wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych. Prelegentka przybliżyła również uczestnikom konferencji projektowaną regulację w zakresie unieważniania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.

Drugi dzień konferencji zakończyło wystąpienie Anity Elżanowskiej, specjalisty zamówień publicznych, byłej wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych. Przedmiotem wykładu były projektowane regulacje w zakresie zmian umów o zamówienia publiczne. Prelegentka wskazała i omówiła projekt sześciu przypadków uzasadniająych zmianę umowy, zastanawiając się czy mamy do czynienia z rewolucją czy też z ewolucją przepisów o zamówieniach publicznych.

Konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem specjalistów z zakresu zamówień publicznych z całego kraju. Ciekawy moment, w którym się odbyła, skłaniał do refleksji nad przyszłością systemu zamówień publicznych w Polsce. Dyskusje toczyły się również poza salą konferencyjną, co z pewnością cieszyło organizatorów. Tematyka zamówień publicznych w dalszym ciągu wzbudza wiele wątpliwości, a w przededniu implementacji nowych przepisów unijnych intryguje i niekiedy przestrasza. Jak co roku, można podsumować to wydarzenie stwierdzeniem, że warto mówić o zamówieniach publicznych i warto się spotykać, by o tym mówić.

Dowiedz się więcej z książki
Prawo zamówień publicznych. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł