Przelotowa droga (nr 88) została zbudowana w latach 30. ub. wieku jako fragment częściowo zrealizowanej autostrady z Berlina do Bytomia. Obecnie pełni funkcję północnej obwodnicy Gliwic; na terenie miasta nosi nazwę Alei Jana Nowaka Jeziorańskiego. Jednym z większych jej obiektów jest wiadukt nad linią kolejową z Gliwic do Kędzierzyna-Koźla i Wrocławia.

Wiadukt od lat jest uszkodzony. Cztery pasy drogi prowizorycznie zwężone są tam do dwóch, wprowadzono ograniczenie prędkości, a nawierzchnia jest dziurawa. Na początku sierpnia miasto ogłosiło wybór wykonawcy remontu wiaduktu. Za niespełna 13,5 mln zł wykonać go ma firma Banimex z Będzina.

Według informacji Zarządu Dróg Miejskich Gliwice wykonawca zadeklarował rozpoczęcie robót 4 grudnia. Remont obejmie m.in. wzmocnienie konstrukcji stalowej obiektu, odbudowę wyposażenia oraz wyburzenie istniejącego i budowę nowego pomostu. Planowany termin zakończenia prac to październik 2013 r.

Na czas remontu wytyczony zostanie objazd: ul. Portową, estakadą Jana Heweliusza, ul. Perseusza i ul. Pionierów oraz (w stronę Bytomia) ul. Toszecką. Wraz z uruchomieniem objazdu zmienione zostanie pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach ul. Portowej i estakady Jana Heweliusza oraz ul. Portowej i łącznicy DK 88.

W związku z prawdopodobnymi dużymi utrudnieniami po zamknięciu obiektu - gliwicki Zarząd Dróg Miejskich proponuje też korzystanie z objazdu drogi nr 88 autostradami A1 i A4.

Warunkiem rozpoczęcia remontu zniszczonego wiaduktu było w ostatnim czasie ukończenie budowanej w pobliżu ponad 200-metrowej estakady nad torami. Estakada, której nadano imię Jana Heweliusza, od sierpnia tego roku łączy północno-zachodnie dzielnice z centrum miasta.

To również jedyna możliwa droga objazdu zamykanego odcinka DK 88, która dodatkowo nie obciąży centrum zakorkowanego na co dzień miasta. Kosztującą ok. 24 mln zł estakadę w całości sfinansował gliwicki samorząd.

Do końca 2014 r. powinna zakończyć się jeszcze jedna przygotowywana w pobliżu inwestycja. Na węźle DK 88 i ul. Portowej rozpoczynać się będzie bowiem gliwicki odcinek Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ), czyli głównej arterii aglomeracji katowickiej – wiodącej od Katowic, a kończącej się na razie w centrum Zabrza.

12 grudnia podpisana ma zostać ostatnia umowa z wykonawcą śródmiejskiego odcinka DTŚ w Gliwicach. W ramach przebudowy węzła, który ma być początkiem Trasy powstać ma m.in. nowy wiadukt DK 88 nad ul. Portową.

mtb/ amac/