Starostwo powiatowe w Międzyrzeczu zajmuje się wynajmem pomieszczeń dla podmiotów zewnętrznych, odsprzedażą (refakturowaniem) towarów, w tym m.in. energii elektrycznej i cieplnej, a także usług, takich jak dozór mienia, usługi telekomunikacyjne, dostawa wody.

Starostwo ma odrębne od powiatu numery Regon i NIP i dlatego było przekonane, że jest również odrębnym od powiatu podatnikiem VAT.

Inaczej twierdziła Izba Skarbowa w Poznaniu. Wskazywała, że starosta wykonuje czynności nie we własnym imieniu, tylko w imieniu powiatu, lub ewentualnie w imieniu Skarbu Państwa i dlatego podatnikiem VAT będzie powiat, a nie starostwo.

Starostwo zaskarżyło tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ale sąd oddalił jego skargę i potwierdził słuszność interpretacji izby.

Skargę kasacyjną starostwa oddalił w czwartek również Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. I FSK 1648/12).

Uzasadniając wyrok, sędzia Ryszard Pęk wyjaśnił, że starostwo powiatowe jest tylko jednostką pomocniczą, służącą do wykonania zadań powiatu oraz jego obsługi techniczno-organizacyjnej. Dlatego nie może być samodzielnym podatnikiem VAT.

NSA odwołał się do swojej uchwały z czerwca br.(sygn. I FPS 1/13), w której stwierdził, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT. Podkreślił, że uchwała ta nie wiąże w sprawie starostwa powiatowego, ale skoro gmina i powiat mają taki sam ustrój, to również należy uznać, że starostwo powiatowe nie jest samodzielnym podatnikiem VAT.

NSA nie zaprzeczył, że starostwo powiatowe musi mieć własny numer NIP, ale - jak podkreślił – jest to konieczne jedynie ze względu na to, że starostwo jest płatnikiem podatku PIT od pracowników zatrudnionych w starostwie.