Inspektor transportu drogowego nałożył na przedsiębiorcę karę pieniężną za brak wyposażenia, należącego do niego autobusu, w boczną tablicę kierunkową.

Przedsiębiorca odwołał się od decyzji.

WSA oddalił skargę. Uznał, że brak bocznej tablicy kierunkowej stanowi element warunków technicznych autobusu wykonującego regularne przewozy w komunikacji publicznej. Pod pojęciem warunków technicznych rozumieć należy wszystkie te wymogi, które łącznie sprawiają, że pojazd uznany może być za bezpieczny, należycie wyposażony, nadający się do przewozu – podkreślił.

Przedsiębiorca złożył skargę kasacyjną.

Zdaniem NSA tablica kierunkowa, to nie wprost warunek techniczny pojazdu, a więc związany z jego mechanicznym funkcjonowaniem i dopuszczeniem do ruchu.Jednak organy trafnie przyjęły, a sąd I instancji uznał, że taka tablica jest warunkiem technicznym w szerszym rozumieniu, czyli ze względu na przeznaczenie pojazdu.

Bez wątpienia z treści § 18 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tekst jednolity: Dz. U. 2013 r. poz. 951 ze zm.), wynika, że autobus ma być wyposażony w tablice kierunkowe, jeżeli jest nim wykonywana regularna komunikacja publiczna.

Wymóg taki jest dodatkowym wymogiem technicznym w zakresie warunków jakie ma spełniać autobus – podkreślił sąd.

Na podstawie:
Wyrok NSA z 16 lipca 2015 r., sygn. akt II GSK 1556/14, prawomocny