Realizację zadań zleconych finansuje budżet państwa. Gdy gmina otrzyma za mało, może dochodzić całości przed sądem.

Kwoty dotacji ustala się zgodnie z zasadami przyjętymi w budżecie państwa do określenia wydatków podobnego rodzaju. Jednocześnie nie ma dalszych przepisów, które określałyby zasady szacowania kosztów realizacji zadań rządowych realizowanych przez samorząd. Taka sytuacja powoduje, że gminy, powiaty i województwa są zmuszane do realizacji tych zadań niezależnie od wysokości otrzymanych na ten cel środków. Innymi słowy, jednostki samorządu terytorialnego muszą dopłacać do realizacji zadań zleconych z własnych budżetów. Powiat, który nie otrzymał wystarczających środków na zadania wykonane przez służby i straże zespolone ma prawo dochodzić należnego jej świadczenia wraz z odsetkami w wysokości ustalonej jak dla zaległości podatkowych. W pozwie należałoby wykazać, że powiat nie otrzymał dotacji w wysokości lub w terminach wynikających z umowy zawartej z właściwym dysponentem środków budżetowych. Jak wynika bowiem z art. 150 ustawy o finansach publicznych, dotacji celowych udziela się na podstawie zawartych umów, jeżeli przepisy odrębne nie określają szczegółowego trybu i zasad udzielania i rozliczania takiej dotacji. Jednostka samorządu terytorialnego powinna dochodzić swojego roszczenia na drodze procesu cywilnego. W ustawie – Prawo o ustroju sądów administracyjnych nie ma bowiem przepisu, który stanowiłby, że właściwy dla dochodzenia tego typu należności jest sąd administracyjny. Dlatego pozew należy kierować do sądu powszechnego.


Źródło: Rzeczpospolita, 7 kwietnia 2011 r.