Zamawiający prowadzi postępowanie, którego przedmiotem jest rozbudowa oraz przebudowa oczyszczalni ścieków. W ofercie wykonawca zobligowany był do wskazania części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom. W treści oferty znaleźć się miały również nazwy podwykonawców. 

W toku prowadzonego postępowania wniesione zostały m.in. dwie oferty przez konsorcja spółek, które wskazywały konkretne części zamówienia, które zamierzają powierzyć podwykonawcom, jednak bez wskazania ich nazw. Zamawiający nie odrzucił ofert. Wzbudziło to wątpliwości jednego z wykonawców biorącego udział w postępowaniu, który wniósł odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.

Odwołujący zarzucał zamawiającemu naruszenie postanowień SIWZ poprzez nieodrzucenie ofert niezgodnych z ich treścią. Zgodnie z nimi, wykonawcy zobowiązani byli do podania nazw podwykonawców. Brak ich podania powinien wywołać skutek w postaci odrzucenia złożonych ofert. Dodatkowo, już na etapie składania ofert zamawiający wymagał złożenia JEDZ w stosunku do podwykonawców. Oznaczało to, że intencją zamawiającego było zweryfikowanie, czy w stosunku do któregokolwiek z podmiotów zamierzających zrealizować zamówienie publiczne zachodzi przesłanka do wykluczenia z postępowania. 

Zdaniem odwołującego informacja o powierzeniu części zamówienia podwykonawcom musi mieć charakter kompleksowy, aby zamawiający mógł na etapie poprzedzającym zawarcie umowy o zamówienie publiczne zbadać zarówno wykonawców, jak i podwykonawców czy podmioty trzecie pod kątem spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz tego, czy nie występuje wobec któregokolwiek z tych podmiotów przesłanka do wykluczenia z postępowania. 

Krajowa Izba Odwoławcza wyrokiem z 4.04.2017 r., KIO 534/17; KIO 540/17 uznała, że stanowisko odwołującego nie zasługuje na uwzględnienie. Odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. zamawiający może wyłącznie w przypadku, w którym nie spełnia ona wymagań określonych w SIWZ. Aby skorzystać z tej przesłanki w przypadku niepodania nazw podwykonawców, postanowienia SIWZ musiałyby zostać ukształtowane w taki sposób, aby wskazanie nazw podwykonawców stanowiło treść oferty. 

Nie wpływa na to również fakt, że zamawiający wymagał złożenia JEDZ w stosunku do powykonawców, którzy mieli zostać wskazani w treści oferty. Prawo zamówień publicznych nie przewiduje żadnych sankcji z tytułu nieprzedstawienia JEDZ odnośnie podwykonawcy. Niespełnienie warunków udziału w postępowaniu przez podwykonawcę nie skutkuje bowiem wykluczeniem wykonawcy z przetargu.

Zarówno Prawo zamówień publicznych, jak i zamawiajacy w projektowanej umowie o zamówienie publiczne dopuszczają możliwość zmiany podwykonawców. Dodatkowo, formularz JEDZ w swej treści, jak i w objaśnieniach dopuszcza możliwość, że podwykonawcy mogą nie być znani na etapie składania ofert.

Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4.04.2017 r., KIO 534/17; KIO 540/17

LEX Zamówienia Publiczne
Artykuł pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami