Opiniowanie prac policji i innych powiatowych służb inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego to jedno z głównych zadań komisji bezpieczeństwa i porządku.

Wykonując zwierzchnictwo nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami starosta korzysta z pomocy ciała doradczego: komisji bezpieczeństwa i porządku. Komisje bezpieczeństwa i porządku tworzy również prezydent miasta na prawach powiatu (pełni on bowiem również zadania starosty w takim mieście). Może jednak podpisać ze starostą graniczącego z miastem powiatu ziemskiego porozumienie w sprawie utworzenia komisji wspólnej. Podstawę tworzenia i działania komisji stanowią przepisy art. 38a – 38c ustawy o samorządzie powiatowym. Ciało to jest obligatoryjnym organem doradczym, składającym się z osób posiadających fachową wiedzę z określonych dziedzin. Jej zadania mają natomiast charakter głównie doradczy, z dwoma wyjątkami przewidzianymi w art. 38a ust. 1 pkt 1 i 3. Zgodnie z treścią tych przepisów do zadań komisji należy bowiem dokonywanie oceny zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu oraz przygotowanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Program ten jest następnie uchwalany przez radę powiatu. Koszty działania komisji finansuje powiat z własnego budżetu, a jej obsługę administracyjną zapewnia starostwo. Do zadań komisji należy dokonywanie oceny zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu oraz przygotowanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Program ten jest następnie uchwalany przez radę powiatu. Koszty działania komisji finansuje powiat z własnego budżetu, a jej obsługę administracyjną zapewnia starostwo. Aby zapewnić powiatowej komisji bezpieczeństwa i porządku sprawne wykonywanie zadań, jej przewodniczący (starosta) może żądać od policji oraz innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także od powiatowych i gminnych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli dokumentów i informacji o ich pracy. Komisja przy wykonywaniu swoich zadań może współpracować z samorządami gmin z terenu powiatu, a także ze stowarzyszeniami, fundacjami, Kościołami i związkami wyznaniowymi oraz innymi organizacjami i instytucjami. Nie później niż do końca stycznia następnego roku kalendarzowego starosta składa radzie powiatu sprawozdanie z działalności komisji za rok ubiegły. Sprawozdanie starosty ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

Opracowanie: Anna Dudrewicz.
Źródło: Rzeczpospolita, 3 sierpnia 2010 r.