Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.

Naruszenie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907), zagrożone jest karą pieniężną, ale również odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jeśli naruszenie to ma znamiona przestępstwa, jest również zagrożone odpowiedzialnością karną. Ważne jest to, że aby Zamawiającego dotknęły sankcje, ujawnione naruszenie musi mieć wpływ na wynik postępowania.

Nie wezwanie Wykonawców do przystąpienia do postępowania odwoławczego i nie przekazanie im w terminie kopii odwołania może spowodować wydłużenie postępowania, gdyż Wykonawcy inni niż Odwołujący się, mogą podnosić zarzuty na działania Zamawiającego, podjęte po zakończonym już postępowaniu odwoławczym. Przede wszystkim stanowi to jednak naruszenie p.z.p. Zgodnie z art. 165 ust. 1 p.z.p. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia doszło do naruszenia przepisów p.z.p., które mogło mieć wpływ na jego wynik, może wszcząć z urzędu lub na wniosek kontrolę. Z wnioskiem o przeprowadzenie takiej kontroli mogą wystąpić sami Wykonawcy, nie powiadomieni o toczącym się postępowaniu odwoławczym. Wszczęcie takiej kontroli może nastąpić w terminie 4 lat od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia. W przypadku ujawnienia naruszenia przepisów p.z.p. Prezes UZP może nałożyć na Zamawiającego karę pieniężną, której wysokość uzależniona jest od wartości zamówienia publicznego, przy przeprowadzaniu którego naruszono p.z.p.

Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż tzw. kwoty unijne, kara pieniężna wynosi 3.000 zł, jeśli większa – 30.000 zł, a jeśli jest większa niż 10 mln euro dla dostaw i usług oraz większa niż 20 mln euro dla robot budowlanych, kara pieniężna wynosi 150.000 zł. W przypadku ujawnienia naruszenia przepisów p.z.p., stanowiącego czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych, Prezes UZP ma obowiązek zawiadomienia właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych o tym naruszeniu. Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 168), naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest naruszenie przepisów o zamówieniach publicznych, jeżeli miało ono wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Odpowiedzialność ponosi osoba, która popełniła czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych, więc nie tylko kierownik Zamawiającego, ale także komisja przetargowa i wszystkie osoby, które brały udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu postępowania, a których działanie nosiło znamiona naruszenia p.z.p. Karami za naruszenie dyscypliny finansów publicznych są: upomnienie, nagana, kara pieniężna, oraz zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, w zależności od wagi naruszenia. Sankcje przewidziane p.z.p. oraz u.d.f.p. dodatkowo nie ograniczają praw Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych do dochodzenia odszkodowania za poniesioną szkodę z tytułu naruszenia oraz nie wyłączają odpowiedzialności osób, które dopuściły się naruszenia, określonej innymi przepisami prawa.

Autor odpowiedzi: Marzena Kopacka