Pytanie pochodzi z  programu Serwis Budowlany .


Odpowiedź


Wojewoda jest organem właściwym do przyjęcia całości zgłoszenia inwestycji, której większa część położona jest na terenach kolejowych.

Uzasadnienie

Właściwość rzeczowa organów administracji architektoniczno-budowlanej określona została w art. 82 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) – dalej pr. bud. Zgodnie z generalną zasadą, organem administracji architektoniczno-budowlanej pierwszej instancji jest starosta, z zastrzeżeniem art. 82 ust. 3 i 4 pr. bud. – zob. art. 82 ust. 2 pr. bud. Wojewoda jest natomiast organem administracji architektoniczno-budowlanej pierwszej instancji w sprawach obiektów i robót budowlanych m.in. usytuowanych na obszarze kolejowym – zob. art. 82 ust. 3 pkt 3a pr. bud. W kwestiach nieuregulowanych pr. bud., do właściwości organów administracji architektoniczno-budowlanej, będących organami administracji publicznej, zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267) – dalej k.p.a.


Jak wynika z treści art. 19 k.p.a. organy administracji publicznej przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Obowiązek ten spoczywa na organach administracji publicznej w każdym stadium postępowania, aż do jego zakończenia decyzją ostateczną – zob. wyrok WSA z dnia 19 października 2007 r., I SA/Wa 968/07, LEX 419029; postanowienie NSA z dnia 5 lipca 2001 r., I SA 2110/00, LEX 54128.


Właściwość miejscowa organów administracji publicznej określona została w art. 21 k.p.a. W sprawach dotyczących nieruchomości właściwość miejscową organu administracji publicznej ustala się według miejsca jej położenia. Jeżeli nieruchomość położona jest na obszarze właściwości dwóch lub więcej organów, orzekanie należy do organu, na którego obszarze znajduje się większa część powierzchni nieruchomości – zob. art. 21 § 1 pkt 1 k.p.a.

Przez sprawy dotyczące nieruchomości trzeba rozumieć sprawy administracyjne dotyczące praw i obowiązków na nieruchomości. Należy podkreślić, że istotą dokonania zgłoszenia czy uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę jest przyznanie inwestorowi uprawnienia do wykonywania robót budowlanych na nieruchomości, w stosunku do której inwestor dysponuje odpowiednim tytułem umożliwiającym zrealizowanie tego uprawnienia.

Decyzja o pozwoleniu na budowę, podobnie jak dokonanie skutecznego zgłoszenia, przyznaje inwestorowi określone uprawnienie do rozpoczęcia robót budowlanych. Biorąc po uwagę powyższe, uzasadnionym jest stwierdzenie, że w sytuacji gdy zgłoszenie dotyczy inwestycji położonej w większej części na terenie kolejowych, a w mniejszej poza tym terenem, wojewoda jako organ właściwy dla większej części inwestycji znajdującej się na obszarze kolejowym, powinien przyjąć zgłoszenie dla całości zamierzenia budowlanego.
 

Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany .