Do Rzecznika Praw Obywatelskich wpływają skargi dotyczące prawidłowej realizacji ustawy o petycjach. Obywatele sygnalizują, że na stronach internetowych niektórych ministerstw nie są publikowane odpowiedzi na skierowane do poszczególnych ministrów petycje. Podobne skargi dotyczą strony internetowej Prezydenta RP.

 

Niejednolita praktyka centralnej administracji rządowej

Prawo petycji gwarantuje Konstytucja RP (art. 68), a szczegółowe regulacje w tym zakresie znajdują się w ustawie o petycjach. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o petycjach na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego niezwłocznie zamieszcza się m.in. informację zawierającą odwzorowanie cyfrowe (skan) petycji. Informacja ta jest niezwłocznie aktualizowana o dane dotyczące przebiegu postępowania, w szczególności dotyczące zasięganych opinii, przewidywanego terminu oraz sposobu załatwienia petycji.

RPO wskazuje, że z punktu widzenia ogółu obywateli – nie tylko tych, którzy wystąpili z daną petycją – szczególnie interesujące mogą być dane dotyczące sposobu załatwienia petycji. Tymczasem z analizy stron internetowych poszczególnych ministerstw czy strony Prezydenta RP wynika, że w niektórych przypadkach udzielone odpowiedzi na petycje nie są na tych stronach publikowane (publikowane są wyłącznie skany petycji, ale już nie skany odpowiedzi na petycje).

Rzecznik zaznacza, że zdecydowana większość ministerstw publikuje na stronach internetowych odpowiedzi na petycje. Świadczy to o poprawnej interpretacji przepisów ustawy o petycjach i ich właściwym stosowaniu.

Przeczytaj także: Petycje w samorządach - ważne lecz czasochłonne, niezasadne lub o… zażywaniu witamin>>

W związku z tym, że nie wszystkie ministerstwa publikują na swoich stronach odpowiedzi na petycje, RPO Marcin Wiącek pyta premiera Mateusza Morawieckiego, dlaczego praktyka centralnej administracji rządowej nie jest jednolita. Chce również wiedzieć, czy premier podejmie działania zmierzające do ujednolicenia praktyki, aby wszystkie ministerstwa i KPRM na swoich stronach internetowych publikowały w całości także odpowiedzi na petycje. Podobne pytania RPO skierował  do Kancelarii Prezydenta RP w odniesieniu do strony internetowej Prezydenta RP.

 

Niejednoznaczność przepisu ustawy o petycjach

W związku z tym, że pewna niejednoznaczność art. 8 ust. 2 ustawy o petycjach może być przyczyną niejednolitej praktyki w zakresie publikowania danych o sposobie załatwienia petycji, Rzecznik zwraca się też do premiera, aby zainicjował zmianę prawa. Chodzi o dodanie jednoznacznego obowiązku publikowania na stronie internetowej informacji zawierającej odwzorowanie cyfrowe (skan) zawiadomienia o sposobie załatwienia petycji.