Niektóre gminy wiąż mają trudności z poprawnym zdefiniowaniu dochodu utraconego. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 30 czerwca 2009 r. (sygn. P 45/08) nie wszędzie jest stosowany.

Rodzic, którego zarobki przewyższają kryterium dochodowe (504 zł na członka rodziny lub 583 zł w przypadku, gdy członkiem rodziny jest dziecko niepełnosprawne), i tym samym nie kwalifikuje się on do otrzymania zasiłku na dziecko, ma prawo po utracie pracy ponownie się o niego ubiegać. Gmina powinna potraktować jego dotychczasowe zarobki jako dochód utracony i ponownie dokonać obliczeń uwzględniając tę zmianę.

Przepisy regulujące kwestie dochodu utraconego znajdują się w rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z 2 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne. Samorządy zapominają często jednak, że od lipca 2009 r. powinny stosować nowe zasady ustalania sytuacji dochodowej rodziny, gdy w jednym roku nastąpiło utracenie i uzyskanie dochodu różnej wartości. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego za sprawą którego nastąpiły zmiany, uznał za niekonstytucyjne przepisy, które nie pozwalały zmniejszać dochodów rodziny, jeśli w tym samym roku jej członek uzyskał inny, choć niższy dochód.

Wiele gmin nie stosuje się jednak jeszcze do nowej regulacji. Pomimo wyroku i resortowych wyjaśnień, kwestia dochodu utraconego budzi sporo kontrowersji.

Opracowanie: Karol Kozłowski, RPE WKP
Źródło: Gazeta Prawna z dnia 17 lutego 2010 r.