Gmina podjęła uchwałę w sprawie określenia wzorów nośników reklamowych na terenie miasta i zasad ich lokalizacji.

Kto i w jaki sposób może wyegzekwować od właścicieli nieruchomości wykonanie przedmiotowej uchwały?

Rada gminy stanowi prawo powszechnie obowiązujące wyłącznie na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.

Uzasadnienie

Rada gminy może stanowić przepisy prawa powszechnie obowiązującego (a więc prawa dotyczącego mieszkańców gminy) wyłącznie na podstawie upoważnień udzielonych w ustawach. Realizacja kompetencji prawodawczych gminy musi mieścić się w ramach udzielonego upoważnienia ustawowego. Prawo stanowione przez radę gminy (będąc tzw. prawem miejscowym) jest prawem podustawowym i nie może naruszać przepisów ustaw.

Upoważnienia do stanowienia prawa miejscowego zawarte są w różnych aktach prawnych. Prawo to dzieli się na trzy rodzaje:

  1. tzw. przepisy porządkowe; zgodnie z art. 40 ust. 3 i 4 ustawy o samorządzie gminnym , w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego; przepisy porządkowe mogą przewidywać za ich naruszanie karę grzywny wymierzaną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach;
  2. statuty i akty ustrojowo organizacyjne; zgodnie z art. 40 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym , na podstawie tej ustawy organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych, organizacji urzędów i instytucji gminnych, zasad zarządu mieniem gminy, oraz zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej;
  3. tzw. akty o charakterze wykonawczym, wydawane na podstawie szczegółowych upoważnień zawartych w ustawach z określonej dziedziny (np. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwalany na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym .


Zasadniczo normy stanowione w aktach prawa miejscowego mają charakter norm bezpośrednio kształtujących sytuację prawną adresata, tj. nie wymagają konkretyzacji w drodze decyzji administracyjnej. Kompetencje do wydawania decyzji administracyjnej wynikać muszą zawsze z ustawy. Sposób ewentualnej "egzekucji" postanowień zawartych w uchwale rady gminy zależy więc od jej charakteru, ściśle mówiąc - od ustawy, na podstawie której została wydana. Brak podstawy prawnej do wydania danej uchwały, jak również przekroczenie zakresu upoważnienia ustawowego, stanowią podstawę do stwierdzenia nieważności uchwały przez wojewodę jako organ nadzoru lub przez wojewódzki sąd administracyjny.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.)