Na wyraźne żądanie PKP będą musiały oddać stację kolejową samorządowi, w którym mają dług. Posłowie mają nadzieję na zachęcenie samorządowców do przejmowania w zamian za długi oraz remontowania zniszczonych dworców kolejowych.

Posłowie przegłosowali projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP oraz ustawy o transporcie kolejowym. W jej myśl przewoźnik będzie miał obowiązek przekazania dworca kolejowego samorządowi, który się o to upomni, bez względu na to, czy będzie to gmina, powiat, czy województwo. Dotychczas oryginał ustawy przyjętej w 2006 roku zakładał, że koleje mogą przekazywać stacje tylko gminom, i to na zasadzie dobrowolności. Te ograniczenia spowodowały, że w ciągu czterech lat gminy przejęły zaledwie 111 dworców. Według posłów nowelizacja przepisów ma sprawić, że samorządy w krótkim czasie przejmą nawet 800 obiektów. Znowelizowane prawo ma z jednej strony pomniejszyć dług PKP o ich zobowiązania w samorządach, zaś samym gminom, powiatom i województwom pozwolić przejąć dworce, wyremontować je i zacząć na nich zarabiać. Posłowie PiS chcieliby, aby dodatkową zachętą dla samorządów był 30% upust od wartości kolejowego majątku. Postulują także, aby samorządy przejmujące dworce mogły je remontować, korzystając ze środków Funduszu Kolejowego zasilanego tzw. opłatą paliwową, czyli rodzajem podatku od paliw. Te poprawki nie zostały jednak umieszczone w rządowym projekcie nowelizacji.

Opracowanie: Anna Dudrewicz
Źródło: Gazeta Prawna, 2 listopada 2010 r.