Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.

Zgodnie ze znowelizowanym art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907), nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Mając na względzie powyższą regulację, nie można ujawnić danych stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, jeśli wraz z ofertą złożono oświadczenie zastrzegające takie dane jako tajemnicę i równocześnie udowodniono, iż dane te rzeczywiście stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.

Tajemnicę przedsiębiorstwa można zastrzec do terminu składania ofert >>

Zgodnie z art. 11 ust. 4 u.z.n.k. tajemnicą przedsiębiorstwa są: nie ujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, handlowe lub organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. W związku ze wskazaniem w u.z.n.k., iż są to informacje nie ujawnione do wiadomości publicznej, nie można za tajemnicę uznać informacji powszechnie znanej, do której dostęp ma szeroki krąg osób. Jeżeli zastrzeżone ceny spełniają wymogi wynikające z definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, to tego rodzaju dane mogą być objęte klauzulą niejawności.

W ocenie Autora jednostkowe ceny usług pocztowych mogą co do zasady stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa w sytuacji, gdy są indywidualnie skalkulowane wyłącznie na potrzeby danego postępowania. Tego rodzaju dane mogą stanowić źródło informacji dla konkurencji działającej na rynku usług pocztowych i jako takie mogą mieć charakter wrażliwy dla podmiotu ubiegającego się o publiczne zlecenie.

Jeżeli wykonawca wraz ze złożeniem oferty wykazał m.in., że ceny zostały indywidualnie skalkulowane, a ponadto podjęto niezbędne działania w celu zachowania poufności informacji na temat cen jednostkowych, to dane te mogą być określane mianem tajemnicy przedsiębiorstwa. W praktyce postępowań mających za przedmiot usługi pocztowe coraz częściej zdarzają się przypadki, w których jednostkowe ceny usług oferowanych konkretnemu zamawiającemu znacznie odbiegają od cen oferowanych klientom indywidualnym.

Wykonawca musi wykazać, że informacje są tajemnicą przedsiębiorstwa >>

Na pytanie dotyczące podstaw takiej właśnie wyceny wykonawcy stwierdzają, iż kalkulacja cen jednostkowych jest oparta o wyliczenia uwzględniające m.in. zakładaną wielkość zlecenia, lokalizację świadczonych usług, rodzaj przesyłek objętych opisem przedmiotu zamówienia. Ceny usług obliczone w oparciu o zapisy SIWZ i doświadczenie danego wykonawcy nie muszą być jawne, a wykonawca jest w stanie wykazać, iż jego polityka cenowa stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu u.z.n.k.