Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany.

  • Czy są podstawy prawne do utajnienia danych autora pisma donoszącego o samowoli budowlanej, jeżeli on w tym piśmie o to wnosi?
  • Jakie są ewentualnie konsekwencje dla urzędu w sytuacji, gdy wbrew woli donoszącego jego dane zostały udostępnione?


Odpowiedź

Utajnienie danych autora pisma donoszącego o samowoli budowlanej może nastąpić na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej – dalej u.d.i.p. Udostępnienie danych autora pisma wbrew jego woli może narazić urząd na zarzut naruszenia dóbr osobistych tej osoby.

Uzasadnienie

Organy nadzoru budowlanego działają, co do zasady, z urzędu. Pismo, zawiadomienie pochodzące od osoby trzeciej o podejrzeniu naruszenia przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane – dalej pr. bud. stanowi jedynie impuls do podjęcia czynności sprawdzających i przeprowadzenia odpowiedniego postępowania. Pismo donoszące o naruszeniu pr. bud., w szczególności o wystąpieniu samowoli budowlanej staje się - w razie wszczęcia postępowania administracyjnego w tej sprawie, częścią akt postępowania. Tym samym stanowi informację publiczną w rozumieniu u.d.i.p.


Informacją publiczną stanowi bowiem treść wszelkiego rodzaju dokumentów odnoszących się do organu władzy publicznej lub podmiotu niebędącego organem administracji publicznej związanych z nimi bądź w jakikolwiek sposób dotyczących ich i są nimi zarówno treść dokumentów bezpośrednio przez nie wytworzonych, jak i te, których używają przy realizacji przewidzianych prawem zadań nawet, jeżeli nie pochodzą wprost od nich – zob. wyrok WSA z dnia 19 marca 2014 r., VIII SA/Wa 987/13, LEX 1466198.


Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie udostępnienia danych osobowych, chyba że chodzi o informację o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji bądź gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa – zob. art. 5 ust. 2 u.d.i.p.

Anonimizacja

W związku z tym, organ nadzoru budowlanego powinien ograniczyć dostęp do informacji umożliwiających identyfikację osoby fizycznej składającej zawiadomienie o popełnieniu samowoli budowlanej. W praktyce ograniczenie to oznacza udostępnienie dokumentów odpowiednio zanonimizowanych (po zanonimizowaniu danych dotyczących i odnoszących się do osoby prywatnej). Udostępnienie danych osoby prywatnej wbrew jej woli może doprowadzić do uruchomienia procesu cywilnego w związku z naruszeniem dóbr osobistych osoby fizycznej.


Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany.