System ma umożliwić odpowiednio szybkie reagowanie w przypadku konieczności ochrony pięciu podstawowych wartości takich jak: życie, zdrowie, bezpieczeństwo i porządek publiczny, mienie oraz środowisko. Zgodnie z ustawą zgłoszenia na numer 112, a także 997, 998 i 999 będą przyjmować operatorzy wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Centrów ma być 17 – dwa dla województwa mazowieckiego i po jednym w pozostałych województwach. Wszystkie będą pracować według tych samych procedur. Operator CPR będzie dokonywać pełnej kwalifikacji zgłoszenia, a następnie przekazywać kompleksową informację do dyspozytora właściwej służby. Ustawa kompleksowo reguluje wymagania wobec osób obsługujących numery alarmowe oraz zasady ich szkolenia. Operatorzy CPR będą musieli znać przynajmniej jeden język obcy. Zgłoszenia wpływające do CPR będą ewidencjonowane i przechowywane przez 3 lata. Centra mają współpracować z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz jednostkami Państwowego Ratownictwa Medycznego. Ustawa dopuszcza także współpracę z innymi podmiotami, np. ze strażami miejskimi czy pogotowiem energetycznym. Centra będą działały według zasady wzajemnej zastępowalności. Zgłoszenie, które z jakiejkolwiek przyczyny nie będzie mogło być odebrane w CPR właściwym dla miejsca pobytu osoby dzwoniącej będzie automatycznie przekierowywane do innego Centrum. Zgodnie z ustawą system będzie finansowany z budżetu państwa. W dalszej kolejności ustawą zajmie się Senat.
System szybkiego reagowania ratunkowego - uchwalony
Sejm uchwalił w piątek ustawę o systemie powiadamiania ratunkowego. Wprowadza ona nową, całościową regulację systemu powiadamiania ratunkowego oraz określa jego zadania i organizację.