Jak przekazało w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu, na kwotę 24,9 mld zł złożą się: środki unijne (13,2 mld zł), publiczne środki krajowe (budżet państwa i Fundusz Kolejowy – 4,4 mld zł), środki własne PKP Polskich Linii Kolejowych SA (w tym: kredyt z EBI – 3,5 mld zł, emisja obligacji – 3,6 mld zł).
Ze 140 planowanych inwestycji 63 będą realizowane w ramach unijnego programu Infrastruktura i Środowisko (wartość 20,1 mld zł), 29 zostanie zrealizowanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych – 0,8 mld zł; 48 zostanie wykonanych na podstawie innych programów – 4 mld zł.
Jak przypomniał CIR, "Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2015" jest kontynuacją programu rządowego z 2011 r. "Będzie realizowany z wykorzystaniem środków budżetu Unii Europejskiej 2007–2013, który zakłada możliwość ponoszenia wydatków do końca 2015 r. "Jednocześnie z uwagi na to, że niektóre zadania będą kontynuowane po 2015 r. oraz potrzebę przygotowania projektów do realizacji w ramach nowego budżetu UE 2014-2020, w programie zawarto informację o jego przewidywanej kontynuacji w 2016 r." - czytamy w komunikacie.
W programie uwzględniono m.in. modernizację linii z Warszawy do Trójmiasta, modernizację torów Centralnej Magistrali Kolejowej między Warszawą a Katowicami i Krakowem, umożliwiającą zwiększenie prędkości jazdy pociągów do 200 km/h, budowę połączeń kolejowych z portami lotniczymi oraz morskimi, czy utworzenie połączenia kolejowego między Warszawą i Wrocławiem przez Częstochowę.
Minister transportu ma do końca maja każdego roku składać rządowi sprawozdanie z wykonania programu za poprzedni rok. Oprócz tego w III kw. 2014 r. ma przygotować raport średniookresowy z funkcjonowania programu, a w IV kw. 2016 r. – raport porealizacyjny. "Wnioski z tych dokumentów zostaną uwzględnione w kolejnych programach inwestycji kolejowych" - poinformował CIR.