„Przedstawiciel” nie wypowiada się w imieniu własnym lub w swoich sprawach. To głos środowiska lub innej zbiorowości, którą reprezentuje.Po zmianie zasad etyki rola „eksperta” stała się szerszym i istotnym elementem strategii i działalności marketingowej (jako public relations , czy w bardziej wyrafinowanej formie jako publicity ) i tzw. bussines development  (utrzymywania i rozwoju relacji z klientami).

„Ofiara”. Od pewnego czasu radcowie prawni występują coraz częściej w massediach w roli „ofiary” tzn. bohatera negatywnego, który jest piętnowany, krytykowany lub stawiane mu są różne zarzuty. Kwestią okoliczności konkretnego przypadku jest czy pozostaną oni rozpoznawalni, czy anonimowi, a także czy przypisywane mu czyny są prawdziwe, opisane rzetelnie, rzeczowo, bezstronnie oraz w sposób zniesławiający, znieważający, naruszający dobra osobiste (w tym intymność, prywatność, wizerunek). Rola „ofiary” jest niezwykle ciężka i trudna do obrony. Można wprawdzie wykorzystać w tym celu instytucję sprostowania lub odpowiedzi (wypowiedź odnośnie elementów naruszających dobra osobiste) lub nawet drogę sądową (karną lub cywilną), ale jak pokazuje praktyka nie jest to, ze względu na czasochłonność, zbyt efektywne. Podejmując przy odpieraniu zarzutów polemiką, krytykę należy zachować umiar i oględność w formułowaniu wypowiedzi oraz nie naruszać dóbr osobistych atakującego, interesów klienta, dobrych obyczajów.

Obrońca ulicy”. Rola „obrońcy ulicy” jest od swego zarania wpisana w misję zawodową radcy prawnego wyrażającą się służbą osobom, które powierzyły mu dochodzenie i ochronę swoich wolności i praw oraz służbą wymiarowi sprawiedliwości. Jej przejawem jest działalność pro bono  oznaczająca pomoc prawną świadczoną dobrowolnie i bezpłatnie oraz w interesie publicznym, szczególnie dla osób, których na taką pomoc nie stać. Współcześnie rola taka mieści się także w ramach tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), według której należy uwzględniać w swojej działalności interesy społeczne, ochronę środowiska, a także relacje z otoczeniem.

więcej>>e-kirp.pl/Moim-zdaniem/Etyka/Formy-i-etyczne-granice-obecnosci-radcy-prawnego-w-massmediach-cz.1