Według resortu. który odpowiedział na wystąpienie RPO w sprawie uregulowania sytuacji osób transpłciowych akt ten powinien również wskazywać tryb postępowania, rodzaj rozstrzygnięcia oraz jego skutki w zakresie danych zawartych w aktach stanu cywilnego. Ponadto w opinii Ministerstwa regulacja powinna również obejmować problematykę zmiany danych osobowych w dokumentach sporządzonych po zmianie płci w stosunku do okoliczności sprzed tego zdarzenia. Równocześnie ministerstwo wskazuje na konieczność uregulowania poza tym aktem skutków zmiany płci w obszarze stosunków prawnorodzinnych oraz w obszarze zabezpieczenia społecznego.
Ministerstwo Sprawiedliwości opowiada się również za powołaniem międzyresortowego zespołu do opracowania stosownych rozwiązań prawnych w omawianym zakresie, w którego skład wchodziliby zainteresowane organy, w tym w szczególności minister spraw wewnętrznych, minister zdrowia, minister mracy i polityki społecznej, minister sprawiedliwości, jak również przedstawiciele Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego oraz Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego.
Ministerstwo Sprawiedliwości nie podziela jednak propozycji RPO dotyczących wprowadzenia cząstkowych zmian przepisów, które miałyby obowiązywać do czasu wydania kompleksowej regulacji. Zdaniem Ministerstwa  rozwiązanie problemu w postaci wydawania rozstrzygnięć w ramach instytucji sprostowania aktu urodzenia nie przyniesie oczekiwanych skutków, ponieważ zmiana ta miałaby charakter czysto proceduralny.
Ponadto, zdaniem Ministerstwa Sprawiedliwości wykluczenie udziału osób najbliższych w postępowaniu z powództwa opartego na art. 189 k.p.c., będącego obecnie jedyną dopuszczalną podstawą prawną żądania zmiany płci, mogłoby skutkować naruszeniem konstytucyjnie chronionych praw tych osób. Osoby te, ze względu na konieczność poniesienia konsekwencji zmiany płci, mogłyby zostać zakwalifikowane do tzw. osób zainteresowanych w sprawie w rozumieniu art. 510 k.p.c
 
Źródło: HFPC