W całym 2011 roku było ich 372, o 100 więcej niż rok wcześniej. Z szacunków UOKiK wynika, że w tym roku ta liczba znów wzrośnie.
– Od stycznia wszczęliśmy 190 postępowań. W 82 zapadły decyzje – mówi Ernest Makowski z biura prasowego UOKiK i dodaje, że z roku na rok rośnie liczba zawiadomień o niedozwolonych praktykach nadsyłanych do urzędu.
– W 2009 roku otrzymaliśmy 316 takich informacji, a po ich analizie wszczęto 29 postępowań. W ubiegłym nadesłano już 543 zawiadomienia i rozpoczeto 99 postępowań – wylicza Makowski.
Pod względem świadomości konsumenckiej szybko gonimy kraje Europy Zachodniej. – Polacy coraz wnikliwiej czytają umowy, interesują się regulaminami firm czy etykietami wytwarzanych przez nie produktów. Pomagają też liczne kampanie informacyjno-edukacyjne – ocenia Joanna Affre, partner zarządzający w kancelarii Accreo Legal J. Affre R. Czarnecki.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Konsumenci częściej skarżą się na przedsiębiorców
Jesteśmy coraz bardziej świadomi przysługujących nam jako klientom praw. Świadczy o tym liczba postępowań prowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczących praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.