Ustawą z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw ( druk sejmowy nr 62) wprowadzone zostały zmiany w art. 69 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. 2001 Nr 98 poz.1070).
Nowy przepis ma brzmieć: „§ 1. Sędzia przechodzi w stan spoczynku z dniem ukończenia 65 roku życia, chyba że nie później niż na sześć miesięcy przed ukończeniem 65 roku życia oświadczy Ministrowi Sprawiedliwości wolę dalszego zajmowania stanowiska i przedstawi zaświadczenie stwierdzające, że jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków sędziego, wydane na zasadach określonych dla kandydata na stanowisko sędziowskie.”
Przewidywane skrócenie wieku uprawniającego do przejścia w stan spoczynku odbierane jest przez sędziów jako zjawisko korzystne z punktu widzenia środowiska.
Jednakże na skutek skreślenia obowiązującego dotychczas przepisu art. 69§ 1a ( art. 7 ust. 1 pkt b ustawy nowelizującej ), a także skreślenia poprawki zawartej w art. 8 ust. 1 pkt c ustawy nowelizującej doszło do kuriozalnej sytuacji, w której wiek uprawniający do przejścia w stan spoczynku zostanie faktycznie wydłużony, nawet o dwa lata i sześć miesięcy w stosunku do dotychczasowych rozwiązań. Jako przykład wskazać należy na kobiety sędzie urodzone w drugim kwartale 1960 roku, którym wiek uprawniający do przejścia w stan spoczynku zostanie znowelizowaną ustawą wydłużony - twierdxzą sędziowie "Iustitii".
Ponadto, jako sprzeczne z konstytucyjną zasadą równości wobec prawa, uznane być muszą rozwiązania różnicujące wiek kobiet sędzi i pozostałych kobiet. Art. 1 ust. 1 pkt 5, nowelizujący art. 24 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2016 r. , poz.887) wprowadził 60 lat, jako granicę wieku przejścia na emeryturę dla kobiet. Z kolei art. 7 pkt 1 a i art. 8 pkt 1 ustawy nowelizującej Prawo o ustroju sądów powszechnych i ustawy o Sądzie Najwyższym granicę tą ustalił na poziomie 65 lat. Rozwiązanie takie jest pozbawione racjonalnego uzasadnienia - uważają członkowie stowarzyszenia.
Dodatkowo zwracają uwagę na osobliwą sytuację mężczyzn sędziów. Otóż mężczyzna sędzia urodzony do dnia 31 grudnia 1957 r. ma możliwość przejścia w stan spoczynku w wieku 60 lat, zaś mężczyzna sędzia urodzony po 1 stycznia 1958 r. będzie pełnić służbę przez dodatkowe 5 ( obecnie 7 ) lat. Brak jakichkolwiek okresów stopniujących i dostosowujących do nowych rozwiązań ocenione być musi jako drastyczne i krzywdzące dla sędziów urodzonych
Iustitia: zamiast skrócić wydłuża się wiek przejścia w stan spoczynku
Doszło do kuriozalnej sytuacji, w której wiek uprawniający sędziów do przejścia w stan spoczynku zostanie faktycznie wydłużony, nawet o dwa lata i sześć miesięcy w stosunku do dotychczasowych rozwiązań - zauważa w swojej opinii SSP Iustitia.