Jak poinformowało Centrum Informacyjne Rządu, w związku z planowanym na 1 lipca 2011 r. uruchomieniem CEIDG zaproponowano kilka rozwiązań, dzięki którym ewidencja ta stanie się bardziej funkcjonalna. CEIDG to system umożliwiający ewidencjonowanie działalności gospodarczej drogą elektroniczną i udostępniający informacje o przedsiębiorcach. CEIDG będzie prowadzony przez ministra gospodarki.
Podstawową formą wpisu do CEIDG będzie tzw. samorejestracja, czyli składnie wniosku przed przedsiębiorcę za pomocą formularza na stronie internetowej. Jednocześnie taki wniosek będzie można też złożyć pisemnie. Przedsiębiorca sam zdecyduje czy wniosek (w formie papierowej) o wpis do CEIDG złoży urzędzie gminy, czy w urzędzie skarbowym.
Zaproponowano, aby wniosek o wpis do CEIDG był uzupełniony o oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem PIT. Dzisiaj przedsiębiorca wniosek o wpis do gminnej ewidencji działalności gospodarczej może złożyć tylko w gminie. Jednocześnie odrębny wniosek o wyborze formy opodatkowania działalności musi dostarczyć do urzędu skarbowego.
W ramach CEIDG przewidziano także uruchomienie tzw. rejestru pełnomocnictw, który ruszyłby 1 stycznia 2012 r. Chodzi o rejestr pełnomocników, którzy reprezentują przedsiębiorców. W ramach udostępniania informacji o przedsiębiorcach, na stronie internetowej CEIDG byłyby podawane dane dotyczące firmy (m.in. adres, rodzaj i zakres prowadzonej działalności, posiadane zezwolenia i koncesje, itp.), nie byłyby natomiast upubliczniane dane osobiste prowadzącego działalność gospodarczą. Natomiast przedsiębiorca sam decydowałby, czy podać do publicznej wiadomości informację o adresie e-mail firmy i jej strony internetowej.
Obowiązujące przepisy maja być doprecyzowane tak, aby przedsiębiorca mógł podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do CEIDG albo po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym. Rozwiązanie to będzie korzystne dla firm, bowiem wpis do CEIDG oznacza, że wszystkie dane zawarte we wniosku zostały pozytywnie zweryfikowane w odpowiednich rejestrach i są poprawne. Wyraźnie wskazano, że przedsiębiorca we wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej będzie mógł określić późniejszy dzień rozpoczęcia działalności, niż dzień złożenia wniosku.
Nowe przepisy umożliwią też przedsiębiorcom zawieszanie działalności gospodarczej na określoną liczbę dni, miesięcy albo miesięcy i dni. Obecnie obowiązujący przepis określa minimalny okres zawieszenia jako miesiąc. Nowe rozwiązanie czyni tę procedurę bardziej elastyczną.
Jednocześnie uregulowane mają być kwestie zawieszania działalności gospodarczej przez przedsiębiorców, którzy wykonują ją w różnych formach prawnych. Na podstawie obecnych przepisów nie mogą oni zawiesić działalności wykonywanej w jednej formie, a utrzymać drugiej formy lub pozostałych. Nowe przepisy to zmieniają. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w różnych formach prawnych będzie mógł zawiesić działalność gospodarczą tylko w jednej z nich.
Zaproponowano również ważne przepisy dotyczące tzw. punktu kontaktowego dla przedsiębiorców (na jego stronie internetowej znajdują się praktyczne i formalne informacje związane z prowadzeniem działalności gospodarczej). Postanowiono, że organy zobowiązane do udzielania informacji punktowi kontaktowemu będą musiały to robić w ściśle określonych terminach, a nie jak do tej pory „niezwłocznie”. Powinno to skrócić czas pozyskiwania tych informacji przez punkt kontaktowy, a tym samym przyspieszyć ich przekazywanie przedsiębiorcom.
Na przedsiębiorców będących wspólnikami spółek cywilnych nałożono obowiązek podawania informacji o numerach NIP i REGON tych spółek.
Większość nowych przepisów ma obowiązywać od 1 lipca 2011 r.