Kongres odbył się 27 stycznia 2016 r. w Warszawie, a jego celem było wypracowanie – w trakcie dyskusji z udziałem przedstawicieli biznesu, instytucji publicznych oraz świata nauki – odpowiedzi na pytanie o to, jak usprawnić otoczenie biznesu, tak aby w pełni wykorzystać potencjał Polski i zwiększyć tempo rozwoju gospodarczego naszego kraju. – Biała Księga jest jak mapa drogowa, bowiem doprowadzi do celu, jakim jest rozwój polskiej przedsiębiorczości, a co za tym idzie całej Polski. Zwiększą się wpływy podatkowe, zmaleje bezrobocie, itd. – tylko trzeba wreszcie usunąć szkodliwy biurokratyzm. My, pracodawcy, wiemy, o czym mówimy. Na co dzień borykamy się z niejasnymi przepisami, brakiem stabilnego prawa, nadmierną sprawozdawczością, opieszałą administracją i niewydolnymi sądami. To są przeszkody dla polskich przedsiębiorców poważniejsze niż ostra konkurencja! - mówi dr Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP, która to federacja zorganizowała kongres.

Oto wybrane propozycje rozwiązań w kilku istotnych obszarach działalności przedsiębiorców oraz otoczenia biznesu, które znajdują się w Białej Księdze:

1.    System stanowienia prawa. Konieczne jest jego usprawnienie, tak aby powstawało prawo spójne, nieskomplikowane, jednoznaczne, odporne na interpretacje i w efekcie trwałe. Aby to osiągnąć należy – już na wczesnym etapie tworzenia regulacji – prowadzić konsultacje społeczne aktów prawnych.

2.    Rynek pracy. Barierą w rozwoju firm są ograniczenia formalno-prawne związane z zatrudnianiem pracowników. Z punktu widzenia pracodawcy istotna jest elastyczność w obszarze polityki zatrudnienia; elastyczne formy zatrudnienia.

3.    Rozwój biznesu w skali lokalnej. Dobre relacje biznesu i władzy samorządowej oraz dialog oparty na partnerstwie prowadzą do umocnienia więzi z regionem i zapobiegają odpływowi inwestorów. Przedsiębiorcy powinni się zastanowić, co mogą zrobić, by region, w którym działają, funkcjonował jak najlepiej. Natomiast lokalne władze powinny myśleć o tym, co zrobić, aby biznes w ich społeczności dynamicznie się rozwijał.

4.    Rynek finansowy. Regulacje w obszarze rynku finansowego są potrzebne ponieważ zapewniają systemowi finansowemu bezpieczeństwo. Nie wolno jednak zapominać o ryzyku przeregulowania instytucji finansowych. Zbyt restrykcyjne regulacje blokują rozwój sektora finansowego, co hamuje tempo wzrostu gospodarczego.

5.    Zamówienia publiczne. Konieczne są zmiany w prawie zamówień publicznych, które (poza tym, że powinny ograniczyć kryterium ceny przy wyborze wykonawcy) muszą polegać na jego uproszczeniu. Musi ono być napisane prostszym językiem a specyfikacja warunków zamówienia czy umowy muszą być formułowane w sposób możliwie nieskomplikowany.

6.    System ochrony zdrowia jest przeregulowany i przez to kosztowny. Główny problem to  obowiązki sprawozdawcze. Wiele z nich można zlikwidować, tym bardziej, że część pochodzi jeszcze z okresu PRL. Ograniczenie biurokracji może nastąpić poprzez współpracę wszystkich stron, poprawę stanowienia prawa oraz konsekwentny przegląd obowiązujących regulacji.

7.    Rozwój sektora innowacji. Państwo – oprócz wsparcia w zakresie B+R – powinno sprzyjać też tworzeniu przyjaznego otoczenia dla innowacyjnych przedsięwzięć poprzez zmniejszenie regulacji. Należy pozwolić działać rynkowi – przeregulowanie jest poważną barierą ograniczającą przedsiębiorczość i innowacyjność. Biurokracja jest też barierą dla rozwoju innowacyjności w kontekście prawa patentowego, które jest niedoskonałe i generuje problemy w bieżącej obsłudze w urzędach patentowych oraz nie zapewnia szybkiego tempa rozpatrywania wniosków.

8.    Zmiany w prawie budowlanym muszą uwzględniać najważniejszy cel, jakim jest uproszczenie procedur, zwiększenie ich przejrzystości i efektywności. Obecnie aby rozpocząć budowę należy uzyskać około 60 różnych decyzji i uzgodnień. Skracanie procesu inwestycyjnego obejmować musi wszystkie jego etapy, a nie tylko ich część.

9.    Prawo podatkowe. Niezbędne są zmiany w prawie podatkowym oraz w administracji skarbowej, które zapewnią instrumenty prawne do skutecznej walki z oszustwami i nadużyciami, a także zmobilizują właściwe organy do stosowania takich rozwiązań, które nie będą godziły w uczciwych podatników. Konieczne są działania legislacyjne mające na celu ograniczenia rozmiaru luki podatkowej w VAT – np. wprowadzenie systemu podzielonej płatności bądź wprowadzenie centralnego rejestru faktur.