Ich zdaniem nie ulega wątpliwości, że tworząc ten wyjątek ustawodawca kierował się racjonalizmem, zasadą ochrony interesów będących w toku wynikającą z art. 2 Konstytucji, jak również zasadą stabilności prawa (zasad egzaminacyjnych) wyrażoną choćby w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 kwietnia 2006 r. (sygn. akt K 6/06). - Słusznym celem ustawodawcy było zapewnienie, aby aplikanci mogli zdawać egzamin zawodowy na takich zasadach, jakie obowiązywały w chwili naboru na aplikację. Dodatkowo wskazujemy, że powołana wyżej ustawa z dnia 20 lutego 2009 r. skróciła okres odbywania aplikacji do trzech lat. Naszym zdaniem brak jest racjonalnego uzasadnienia dla sytuacji, w której nasz rocznik aplikantów został objęty nowymi zasadami egzaminu adwokackiego kończącego aplikację, ale równocześnie nie został objęty nowymi przepisami dotyczącymi okresu odbywania aplikacji – czytamy w petycji.
Z kolei aplikanci z Izby Adwokackiej w Kielcach podkreślają, że z uwagi na niemal równoległe rozpoczęcie aplikacji przez osoby zdające egzamin w latach 2005 i 2006, szkolenie aplikantów obu roczników odbywało się łącznie. - Niewątpliwie to organy samorządu winny dostosować szkolenie aplikantów do wymogów egzaminu, jednakże na ustawodawcy ciąży obowiązek na tyle wczesnego ustalenia jego zasad, aby dać organom adwokatury taką możliwość – napisali w swoim liście.









