Nasza spółka zamierza zorganizować tzw. Dni Otwarte.
Informacja o tym zostanie opublikowana w lokalnych środkach masowego przekazu. Dla osób, które się zgłoszą w tych dniach zostaną zorganizowane wycieczki po zakładzie, otrzymają foldery reklamowe, drobne gadżety.
Czy wydatki związane z organizacją tych dni należy traktować jako wydatki na reprezentację czy na reklamę?
1. Ponoszone przez Stronę koszty związane z organizacją Dni Otwartych, w tym wydatki związane z wydrukowaniem folderów reklamowych oraz zakup drobnych gadżetów, o ile będzie na nich umieszczone logo firmy mają charakter wydatków na reklamę, stąd też można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości.
2. W przypadku jednak przekazywania takich prezentów o wyższej wartości wybranym kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom w celu wywołania u nich jak najlepszego wrażenia będziemy mieli do czynienia z wydatkami na reprezentację firmy, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są natomiast, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W katalogu tych wyłączeń nie wymieniono wydatków związanych z reklamą produktów lub usług, zatem wydatki te, pod warunkiem spełnienia przesłanek zawartych w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości.


Wobec braku w przepisach podatkowych definicji pojęcia reklama należy posłużyć się wykładnią językową. Zgodnie z definicją zawartą w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007) reklamą jest działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów i usług. Reklamą jest też napis, rysunek, plakat, film itp. służące temu celowi. Za reklamę należy więc uznać rozpowszechnianie informacji o danym towarze, w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu. Reklama polega na rozpowszechnianiu informacji o zaletach i wartościach towarów, miejscach ich nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś, prezentowaniu danego towaru, danej usługi, marki, cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu lub korzystania z usługi.


A zatem reklamą są działania celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi, markę czy też firmę, poprzez rozpowszechnianie wiedzy o nich oraz działania mające na celu zachęcanie potencjalnych nabywców towarów i usług do ich zakupu czy klientów firmy do korzystania z ich usług.


U.p.d.o.p. nie definiuje również terminu reprezentacja, dlatego też ponownie należy posłużyć się wykładnią językową. Pod pojęciem reprezentacji rozumie się natomiast okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną - Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007). Przenosząc tę definicję na grunt u.p.d.o.p. przyjąć należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W określeniu reprezentacja mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy. W pytaniu czytelnik wskazuje, iż ponosi wydatki na organizację Dni Otwartych. Informacja o tym zostanie opublikowana w lokalnych środkach masowego przekazu. Dla osób, które się zgłoszą w tych dniach zostaną zorganizowane wycieczki po zakładzie oraz otrzymają one foldery reklamowe i drobne gadżety. Zgodnie z wyjaśnieniami Krajowej Informacji Podatkowej, umieszczonymi na stronie internetowej, za reprezentację należy uznać m.in. wydatki na prezenty dla kontrahentów, jednak oznakowanie prezentu poprzez umieszczenie logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być zaliczony do kosztów podatkowych. Jak wskazuje Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 7 grudnia 207 r., ITPB3/423-123/07/MT, wydatki ponoszone na zakup gadżetów reklamowych o niskiej wartości jednostkowej oznaczonych logo firmy, wręczanych klientom bądź potencjalnym klientom podczas imprez zbiorowych takich jak: ogólnodostępne targi, imprezy reklamowo-promocyjne, itp. mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.


W przypadku natomiast przekazywania takich prezentów o wyższej wartości wybranym kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom w celu wywołania u nich jak najlepszego wrażenia, należy uznać tego typu działania za wiążące się z wytwornością i okazałością występowanie w imieniu Spółki. Wydatki na zakup takich prezentów mają charakter reprezentacyjny, a co za tym idzie nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż ponoszone przez Stronę koszty związane z organizacją Dni Otwartych, w tym wydatki związane z wydrukowaniem folderów reklamowych oraz zakup drobnych gadżetów, o ile będzie na nich umieszczone logo firmy mają charakter wydatków na reklamę, stąd też można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości. Jeżeli w związku z organizacją Dni Otwartych Podatnik ponosi również inne koszty, to o ile ich charakter nie będzie wypełniał znamion wytworności i okazałości będą one stanowiły koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.