Pytanie

Pracownik (umowa o pracę na czas nieokreślony) będący radnym gminy zgodził się na rozwiązanie umowy o pracę bez czekania na wyrażanie zgody przez radę gminy w zamian za wypłatę 3 pensji brutto. Jest to kwota 9000 zł brutto.
Jak opodatkowana jest ta kwota?
Czy stanowi ona koszt uzyskania pracodawcy?
Czy powinniśmy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy (w jakiej wysokości)?
Jak powinniśmy prawidłowo nazwać taką wypłatę w zawartym porozumieniu?

Odpowiedź

Wypłata zadośćuczynienia za wyrażenie przez radnego zgody na rozwiązanie umowy o pracę stanowi dla radnego przychód ze stosunku pracy, od którego należy pobrać zaliczkę na takich samych zasadach jak zaliczki od wypłacanych wynagrodzeń.
Jeśli podatnik potrafi wykazać, że wydatki z tego tytułu służą osiągnięciu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów, może je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisami art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której jest członkiem. Rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. W sytuacji opisanej w pytaniu nie mamy jednak do czynienia z takim przypadkiem, gdyż wypłata zadośćuczynienia za wyrażenie przez radnego zgody na rozwiązanie umowy o pracę nie wynika wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.
Zatem, co do zasady, wypłata tego zadośćuczynienia stanowi dla radnego przychód ze stosunku pracy, zdefiniowany w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.

Zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 u.p.d.o.f. jest, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 u.p.d.o.f.

Zadośćuczynienia za wyrażenie przez radnego zgody na rozwiązanie umowy o pracę nie zostało wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.