W przedmiotowej sprawie spółka chce zlecić wyspecjalizowanemu podmiotowi świadczenie usług marketingowych. Nabywane usługi będą miały charakter kompleksowy i obejmować będą: organizowanie kampanii reklamowych, wdrażanie planów i programów marketingowych, prowadzenie badań rynkowych, budowanie wizerunku kontrahentów. Jednym z elementów kompleksowych usług marketingowych nabywanych przez spółkę będzie nieodpłatne przekazywanie towarów przez świadczącego te usługi na rzecz klientów spółki.

Spór w sprawie sprowadza się do wyjaśnienia kwestii, czy usługa marketingowa ma charakter usługi kompleksowej, czy też to nieodpłatne przekazywanie towarów stanowi ich dostawę dokonywaną przez agenta marketingowego na rzecz klientów, która nie mieści się w zakresie świadczonych usług marketingowych.

Zdaniem spółki, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, będzie miała prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur otrzymywanych od agenta marketingowego z tytułu zakupu kompleksowych usług marketingowych. W jej ocenie nie ma gospodarczego ani prawnego uzasadnienia dla sztucznego wyodrębniania poszczególnych elementów nabywanych usług marketingowych. Według spółki pojedyncze świadczenia wchodzące w skład usługi, samodzielnie nie stanowią wartości, gdyż nie zaspokajają w pełni jej potrzeb, czyli nie spełniają celu, dla którego spółka decyduje się na nabycie tych usług. Dopiero wykonanie przez agenta marketingowego wszystkich ustalonych działań pozwala na osiągnięcie efektu marketingowego zakładanego przez spółkę.

Jednak zdaniem fiskusa spółka w przedstawionym stanie faktycznym będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych wyłącznie w zakresie nabywanych usług marketingowych, natomiast nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących nabywanych przez agencję towarów, ponieważ ta część kwoty stanowić będzie w istocie zapłatę przez spółkę za dostawę towarów dokonywaną przez agencję na rzecz klientów.

Sprawa trafiła do WSA w Rzeszowie. Sąd nie zgodził się z zaprezentowanym przez organ stanowiskiem i uznał, że rację ma spółka. Opisana we wniosku usługa marketingowa ma charakter złożony i kompleksowy. W istocie bowiem polegać ma na promocji dystrybuowanych przez spółkę towarów, za pomocą kampanii reklamowych, opracowanych i wdrażanych programów marketingowych, prowadzeniu badań rynkowych, budowaniu wizerunku kontrahentów, czemu ma służyć między innymi nieodpłatne przekazywanie towarów wymienionych we wniosku na rzecz klientów.

W opinii sądu chociaż ustawa o VAT wprowadza definicję zarówno pojęcia dostawy (art. 7) jak i świadczenia usług (art. 8) to nie może to oznaczać, że każdy element danej czynności będzie definiowany przez pryzmat tych przepisów z pominięciem zasadniczego celu całej czynności, na którą składają się te poszczególne elementy.

Sąd podkreślił, że sztucznemu rozdzieleniu jednej czynności sprzeciwiają się zarówno przepisy krajowe jak i wspólnotowe. A rozdzielenie czynności dostawy wyrobów reklamowych od usługi marketingowej byłoby nadmiernym formalizmem, w sytuacji gdy ich dostarczenie niejako wyczerpuje czynność reklamową. Celem dostarczenia tych towarów nie będzie bowiem zaspokojenie jakichkolwiek potrzeb konsumpcyjnych klientów spółki, jak w przypadku dostawy, lecz realizacja właśnie usług marketingowych niemożliwa w tym przypadku bez tych towarów. Wszystkie te świadczenia są ściśle ze sobą powiązane, w aspekcie gospodarczym niewątpliwie stanowią całość. Celem usługi marketingowej i całego promocyjnego przedsięwzięcia jest bowiem zwiększenie poziomu sprzedaży i konkurencyjności na rynku. Aby cel ten doszedł do skutku wszystkie świadczenia opisane wyżej, a wchodzące w skład usługi marketingowej muszą być spełnione. Realizacja pojedynczych elementów tej usługi, nie doprowadzi do pożądanego skutku i nie pozwoli na wykonanie przedmiotu umowy i na zrealizowanie tak naznaczonych celów gospodarczych.

Wyrok WSA w Rzeszowie z 7 marca 2013 r., I SA/Rz 75/13