Z raportu „Strategie marketingowe 2014”, badania przeprowadzonego w maju br. wśród 200 małych i średnich firm przez Mind Progress Group we współpracy z Instytutem Badawczym IPC wynika, że 3/4 z nich deklaruje posiadanie misji i wizji. Połowa przebadanych posiada zdefiniowane grupy docelowe – ponad 40% przedsiębiorstw biorących udział w badaniu w ogóle nie określiła, do kogo kieruje swoją ofertę i działania komunikacyjne.

Strategia to sztuka planowania najlepszego sposobu osiągnięcia przewagi lub sukcesu, szczególnie w długim okresie. W praktyce jest to umiejętność koncentrowania się na najważniejszych decyzjach, zmierzających do realizacji ustalonych celów. To najkorzystniejszy dobór zasobów i kadry do realizacji celów firmy, wykorzystania nadarzających się okazji i ograniczania ryzyka. Z kolei cele przedsiębiorstwa są determinowane przez potrzeby klientów, które firma może zaspokoić z zyskiem. Dlatego tak istotne jest rozpoznanie potrzeb nabywców i zdefiniowanie sposobu ich zaspokojenia. Strategia marketingowa pozwala firmie odróżnić się od konkurencji, oferować klientom lepsze usługi (produkty), prowadzić spójne działania marketingowe i skutecznie komunikować się z otoczeniem. Strategie marketingowe są podstawą do opracowania planów marketingowych, realizowanych w trakcie bieżącej działalności przedsiębiorstwa. Strategia marketingowa powinna być zbieżna ze strategią rozwoju firmy – muszą one pokrywać się i uzupełniać.

Jak pisze Eugeniusz Michalski w podręczniku akademickim do marketingu – sukces jest wynikiem analizy sytuacji, wyboru prawidłowej strategii marketingowej i sformułowania planu marketingowego.

Źródła: Połowa polskich firm ze strategią – raport Mind Progress Group, marketing-news.pl z 23.07.2014 r. i E. Michalski, Marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007 r.