Human relations, czyli komunikacja z pracownikami, polega na wzmocnieniu przynależności do firmy, budowaniu kultury organizacyjnej, organizacji wydarzeń integrujących zespół pracowników, a także realizacji wszelkich form motywowania do pracy i rozwoju. Human relations jest bliskie public relations z uwagi na fakt, że skuteczna komunikacja z otoczeniem zewnętrznym firmy nie jest możliwa bez uporządkowania relacji wewnątrz organizacji i współdziałania z pracownikami.

Corporate identity
to wizualne wyróżnienie organizacji, traktowane bardzo szeroko - jako obraz firmy prezentowany na zewnątrz. Chodzi tu o wystrój wnętrz, ubiór pracowników, logo, wszelkie materiały biurowe (wizytówki, szyldy, papier firmowy itp.), ale także styl i kulturę organizacyjną. Cechą wspólną z PR poza komunikowaniem się z otoczeniem w jednolity, z góry zaplanowany sposób jest budowanie zaufania poprzez spójność tego, co prezentuje się za pośrednictwem elementów wizualnych z rzeczywistym postępowaniem i działalnością firmy.

Lobbing, czyli wywieranie wpływu na rezultaty procesu decyzyjnego władz poprzez wykorzystywanie wszelkich dozwolonych prawem środków łączy z public relations bazowanie na umiejętnościach komunikacyjnych, perswazyjnych, ale tylko gdy lobbing jest jawny i oficjalny (a nie ukryty, czy prowadzony na rzecz podmiotów nielegalnych).

Z kolei za public affairs – często utożsamiane z lobbingiem - uznaje się utrzymywanie kontaktów z władzami, instytucjami politycznymi, opiniotwórczymi, prawodawczymi, które mogą być bezpośrednio zainteresowane sprawami organizacji. Bywa określane jako gałąź PR, przy czym skupia się na komunikowaniu z władzami różnych szczebli, społecznościami (szczególnie lokalnymi), polega też m.in. na organizowaniu akcji społecznych, dobroczynnych lub komitetów wyborczych.