Planowane zmiany mają pozwolić m.in. na kompleksowe przeprowadzenie sprawy bez konieczności angażowania innych organów uprawnionych do ściągania przestępstw np. Policji. Jak zakłada projektodawca ma to mieć pozytywny wpływ na ekonomikę prowadzonych spraw. Czas prowadzenia postępowania ma być krótszy.

Finansowanie KAS

Zmiana art. 9 obecnej ustawy o KAS przewiduje, że finansowanie działalności KAS będzie następować z budżetu państwa z części 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe. Minister finansów będzie mógł upoważnić Szefa Krajowej Administracji Skarbowej do wykonywania określonych czynności z zakresu dysponowania tą częścią w zakresie finansowania działalności KAS. Z kolei Szef Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie swoich uprawnień będzie mógł upoważnić do wykonywania określonych czynności z zakresu dysponowania budżetem funkcjonariuszy lub osoby zatrudnione w jednostkach organizacyjnych KAS oraz w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Z uzasadnienia wynika, że wprowadzenie zmian w zakresie finansowanie działalności KAS jest optymalnym rozwiązaniem zarówno dla organizacji i działalności jednostek KAS oraz Ministerstwa Finansów. Ma pozwolić na przejrzyste ustalenie kosztów działalności KAS przy jednoczesnej minimalnej ingerencji w systemy informatyczne, np. Trezor oraz systemy kadrowo-płacowe. Jednocześnie ma także umożliwić Szefowi KAS efektywne zarządzanie środkami przeznaczonymi na finansowanie działalności KAS.

 

Rozszerzenie kompetencji zadań

Inne proponowane zmiany polegają m.in. na rozszerzeniu zadań należących do kompetencji naczelnika urzędu celno-skarbowego. Organ ten będzie mógł stosować środki karnych i zabezpieczające w zakresie określonym w Kodeksie karnym skarbowym. Będzie mógł także wykonywać orzeczenia o przepadku towarów o statusie nieunijnym, czyli towarów, które podlegają zatrzymaniu lub zajęciu przez te organy.

Łatwiejsze ściganie właścicieli rachunków

Organowi KAS łatwiej będzie także identyfikować posiadaczy i pełnomocników rachunku bankowego, wykorzystywanego do prowadzenia niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej, uzyskiwania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Ma to pozwolić na uruchomienia kontroli celno-skarbowej albo postepowania przygotowawczego. Propozycja ma na celu wyposażenia w narzędzia organy KAS w celu uszczelnienia systemu i ograniczenia szarej strefy.