Projekt rozporządzenia został opracowany w związku ze zmianami w ustawie z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. z 2015 r. poz. 858, z późn. zm.). Na podstawie znowelizowanego upoważnienia ustawowego zawartego w art. 15 ust. 2 i 3 ww. ustawy, minister finansów w porozumieniu z ministrem transportu może wyznaczyć trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny UE oraz trasy wyprowadzania poza obszar celny UE. Minister określa także:
 

- sposób poruszania się i przemieszczania towarów po tych trasach oraz
- przypadki i warunki, które powinny zostać spełnione, aby przewóz towarów oraz ich wprowadzenie i wyprowadzenie mogły odbywać się poza wyznaczonymi trasami.
 

Minister musiał wziąć tu pod uwagę przepisy dotyczące ruchu turystycznego, ruchu przygranicznego, obrotu pocztowego lub ruchu o mało istotnym znaczeniu ekonomicznym, a także potrzebę zabezpieczenia towarów przed ich usunięciem spod dozoru celnego.
 

Przy wyznaczaniu kolejowych, drogowych, morskich i powietrznych tras przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej oraz tras wyprowadzenia towarów poza ten obszar, prowadzących od przejść granicznych do najbliżej położonych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnych obszarów celnych w określonych miejscowościach, uwzględniono aktualne warunki i potrzeby w zakresie ruchu towarowego. Przykładowo, projektowane rozporządzenie nie obejmuje przejść granicznych Bartoszyce i Głomno, ponieważ od kilku lat po stronie rosyjskiej brakuje tam struktury kolejowej, co całkowicie uniemożliwia jego funkcjonowanie.
 

Odmiennym przykładem jest uwzględnienie dodatkowych lotniczych przejść granicznych Kielce-Masłów i Zielona Góra-Babimost. Ponieważ faktyczne przekroczenie granicy obszaru celnego Unii Europejskiej towarów przewożonych samolotami do ww. portów odbywa się przez stałe lotnicze przejścia graniczne (miejsca przecięcia korytarzy lotniczych z granicą Unii Europejskiej) a następnie towary te są dostarczane na te lotniska, to brak ujęcia ww. Miejsca Wyznaczonego (tj. lotniska) w treści rozporządzenia wywoływałoby skutek, że każde lądowanie samolotu z towarem spoza Unii Europejskiej formalnie naruszałoby normę art. 135 ust. 1 unijnego kodeksu celnego, a więc koniecznym wydaje się wprowadzenie proponowanej zmiany. Projektowane jest dalsze przedłużanie okresu istnienia tych dodatkowych lotniczych przejść granicznych.
 

Projektowane rozporządzenie zastąpi rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie wyznaczenia dróg celnych oraz sposobu poruszania się i przemieszczania towarów po tych drogach (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1182).

 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów

 

 

Dowiedz się więcej z książki
Prawo celne i podatek akcyzowy. Blaski i cienie dziesięciu lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł