Zanim firma podejmie decyzję o korzystania z e-marketingu musi dokonać analizy swojego otoczenia biznesowego i odpowiedzieć na pytanie, czy i z jakich mediów korzysta grupa docelowa (obecni i potencjalni klienci). Warto przeanalizować działania konkurencji w swojej branży i efekty tych działań. Konieczne jest stworzenie strategii - wybór narzędzi, określenie harmonogramu działań z uwzględnieniem celów, jakie firma chce osiągnąć dzięki zastosowaniu instrumentów e-marketingowych. Bardzo często zdarza się, że założenie profilu na portalu społecznościowym to pierwszy i ostatni krok, a pierwszych kilka pierwszych wpisów na blogu staje się jednocześnie ostatnimi. Warto więc zastanowić się, kto będzie dbał o aktualizację wpisów, zapewniając regularność i odpowiednią jakość zamieszczanych treści. Wreszcie konieczny jest monitoring efektów, jakie przynoszą działania e-marketingowe – czy przybliżają firmę do założonych na wstępie celów.


Należy jeszcze pamiętać o jednej ważnej rzeczy – obecność firmy w mediach społecznościowych stanowi platformę dialogu pomiędzy firmą a jej otoczeniem. Wymiana informacji następuje w obu kierunkach – inaczej niż w przypadku strony internetowej, której treść kształtowana jest wyłącznie przez firmę, co zapewnia pełną kontrolę nad jej treścią. Ten dialog i budowanie relacji w mediach społecznosciowych niesie za sobą pewne ryzyko wyrażania na forum publicznym także negatywnych opinii na temat firmy. Decydując się na wykorzystanie tej formy promocji trzeba liczyć się z krytyką, czasem także atakami oraz koniecznością szybkiego i właściwego reagowania na tego typu sytuacje.


Możliwość dialogu, jaką stwarzają media społecznościowe jest mimo to bezcennym źródłem analizy opinii o firmie i skutecznym narzędziem utrzymywania relacji z nieograniczoną liczbą podmiotów.