Obecne brzmienie nowelizacji, nad którą pracują obecnie parlamentarzyści, uniemożliwi tego rodzaju zewnętrzne finansowanie, a praktyka obrotu gospodarczego pokazuje, że często rachunek na który następuje płatność z tytułu zawieranych transakcji, należy nie do samego sprzedawcy, ale do podmiotu finansującego działalność np. banku, firmy ubezpieczeniowej, SKOK-u lub firmy faktoringowej  i to na jego rachunek dokonywane są płatności za sprzedane przez podatnika towary. Ograniczenie takiej możliwości byłoby zdaniem Lewiatana nieuzasadnione.

W świetle obecnego brzmienia projektu - sprzedawca (np. paliw płynnych) może podać w zgłoszeniu wyłącznie „swój" nr rachunku bankowego i na ten rachunek musi nastąpić płatność za paliwo. Zasadne jest umożliwienie podawania więcej niż jednego rachunku, przy utrzymaniu pozostałych mechanizmów projektu. Odpowiednie stosowanie do takiego rachunku poszczególnych zapisów art. 105a - 105c ustawy oznacza, że rachunek takiego podmiotu (np. banku, firmy ubezpieczeniowej lub faktoringowej) podlegałby tym samym restrykcjom (m.in. to gdzie może być założony, jakie obowiązki informacyjne mają instytucje finansowe, jakiego rodzaju upoważnienie musiałoby zostać złożone taki podmiot itp. - wszystko jak przy rachunku sprzedawcy).

 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów