Projekt wniesiony do Sejmu przez posłów Kukiz`15 wprowadza do ustawy o finansach publicznych instytucję rejestru umów, który obejmowałby wszystkie umowy zawarte przez jednostkę sektora finansów publicznych. Rejestr ten byłby publikowany na stronie podmiotowej BIP danej jednostki sektora finansów publicznych, co jest spójne ze standardami udostępnienia informacji publicznej. W rejestrze nie będą zamieszczane informacje, których udostępnianie zostało ograniczone na podstawie innych przepisów.

W rejestrze zamieszczane miałyby być następujące informacje o umowach: numer umowy, data i miejsce jej zawarcia, okres obowiązywania, oznaczenie stron, w tym ich przedstawicieli , określenie przedmiotu umowy i jego wartość, a ponadto informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy. Nie wyklucza to publikacji dodatkowych informacji przez jednostki sektora finansów publicznych, jak np. odesłanie do klasyfikacji budżetowej lub odwzorowanie cyfrowe (skan) umowy. Wśród informacji zamieszczanych w rejestrze umów zaproponowano również wskazanie informacji o uzupełnieniu lub zmianie umowy, rozwiązaniu za zgodą obu stron, jak również odstąpieniu od niej lub jej wypowiedzeniu.

Tryb zamieszczania informacji w rejestrze umów byłby analogiczny do unormowanego w odniesieniu do udostępniania informacji publicznej na wniosek. Jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane byłyby do zamieszczania informacji bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów